Támogasd a K-Monitort! K-Monitor a Facebookon
K-Monitor
Ft
Az elmúlt évek becsült kárösszege.
Korrupció, Közpénz, Közbeszerzés, Kartell

Parliamentary Montoring for Transparency & Anti-Corruption Activity

:: Background ::


Citizens in Visegrad+ countries are subjected to mostly fragmented, decontextualized or biased information on everyday legislative process and activities of their MPs produced by media and political representatives. Therefore, citizens have only a limited ability to evaluate their MPs performance and hold them accountable.

 

:: Proposed Solution ::

 

In order to increase transparency of the parliaments and accountability of elected representatives, we propose to develop what we call a Parliamentary Monitoring Software Platform.

 

There is a number of Parliamentary Monitoring Websites (PMW) in the region that gather information on legislative process and report it in accessible and attractive form. Their specific areas of interest, level of professionality and extend of activities varies. The ultimate goal of the project is to develop a “best practice” of parliamentary monitoring and implement it fully in all ten Visegrad+ countries.

 

This includes developing PMWs, but also building capacity to produce substantive insight into legislative process that could be used for advocacy for parliament transparency and against corruption. This product will be modular - countries with no PMW will implement it full-scale while others will adapt specific features to improve their current practice. It will be then applicable in other democratic countries with minimal need for modifications.

 

The PMWs will be automatically updated as much as possible and API-based with minimal maintenance requirements to make the product long-term viable.

 

:: Planned outputs of the project ::

 

  • An extensive set of MPs’ activity, performance and accountability indicators (qualitative and quantitative; e.g. attendance, participation in legislative process, interpellations, voting patterns, available declarations of assets) including codebooks and open datasets. These indicator will be internationally comparable as much as possible

  • Functioning “best practice” PMWs reporting and visualizing the indicators in ten Visegrad+ countries including modular software features for Visegrad+ countries with already existing PMWs; open license and full documentation will be included

  • Shared experience and analytical skill-sets to produce reports and papers that could be then used in advocacy for parliament transparency and against corruption facilitated via a number of intensive workshops and seminars

  • Media coverage and social media content promoting resultant substantial knowledge of legislative process and MPs’ activity (professional social media sites, infographics etc.)

 

:: Project partners ::

KRIIK Albania Association, Albania

Zašto ne, Bosnia and Hercegovina

KohoVolit.eu, Czech Republic

K-Monitor, Hungary

European Policy Institute, Macedonia

Fundacja ePanstwo, Poland

CRTA – Center for Research, Transparency and Accountability, Serbia

Transparency International Slovakia, Slovakia

 

:: Budget and time-span ::

€70.000 over the period of 18 months (5/2013-10/2014).

The transparent account of the project.

 

:: Project website ::

at Kohovolit

:: Results ::

Visegrad Parliament API

Study on Parliamentary Transparency


:: Our donor ::

visegrad_fund

 

:: Our previous V4 project ::

Transparency and accountability in public procurement – the case of V4 countries


Akták

BKV-ügyek

BKV-ügyek

A „BKV-ügy” a 2009 nyarán kirobbant, a BKV túlzott végkielégítési, valamint a korábbi, a cég számára állítólagosan aránytalanul hátrányos szerződéskötések körüli botránysorozat, mely...
Belvárosi ingatlanpanama (VI.-VII. kerület)

Belvárosi ingatlanpanama (VI.-VII. kerület)

A főváros VII. kerületének önkormányzata 2003-ban és 2004-ben értékesített tisztázatlan körülmények között nyolc Belső-Erzsébetvárosban található, önkormányzati tulajdonban lévő ingatlant....
Zuschlag-ügy

Zuschlag-ügy

Az ügyészség először 2005-ben indított vizsgálatot különböző alapítványok és egyesületek ellen számviteli fegyelem megsértése miatt, 2007-ben pedig már Zuschlag János szocialista parlamenti képviselő,...
Kaszinóváros - Sukoró

Kaszinóváros - Sukoró

A főügyészség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt 2009 áprilisa óta folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen a sukorói és az albertirsai,...
Visszaélés a földpályázatoknál

Visszaélés a földpályázatoknál

Ángyán József, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti ügyekért felelős volt államtitkára 2012 januárjában mondott le posztjáról, döntését azzal indokolva, hogy "a társadalom túlnyomó többsége...
Kulcsár-ügy

Kulcsár-ügy

Szász Károly PSZÁF elnök 2003 nyarán történt megveretése után kapott fokozott figyelmet a Pannonpast ügyében végzett PSZÁF vizsgálat. Ebből kiderült, hogy a K&H Equities jelentős szerepet játszott...
NAV-botrány

NAV-botrány

Horváth András, ex-adóellenőr 2013 novemberében robbantotta ki a botrányt azzal, hogy azt állította: a NAV-nál kivételezett helyzetben tartanak egy jól körülhatárolható adózói kört, amelynek tagjai...
Trafikmutyi

Trafikmutyi

A dohányzás visszaszorítása ürügyén a kormány újraszabályozta a dohánykiskereskedelmet. A trafik koncessziók odaítélése teljesen átláthatatlanul történt, a pályázatokat jelentős része kormány...
Vesztegetés az INA privatizációjánál

Vesztegetés az INA privatizációjánál

A horvát ügyészség korrupció és szervezett bűnözés elleni igazgatósága (USKOK) 2013-ban emelt vádat Hernádi Zsolt ellen. Az USKOK szerint a Mol vezetője 2008 és 2009 között tízmillió euró kenőpénzt...
Kormány vs. Norvég Alap

Kormány vs. Norvég Alap

2014 tavaszán a Kehi a Miniszterelnökség utasítására kezdte el a Norvég Alap által támogatott szervezetek vizsgálatát, melynek végén több szervezetet feljelentett. Azonban a lezárult ügyészségi...

Lapok

Belépés
Regisztráció
Támogatás
Cikk beküldése
Hírlevél
Blog
Média
 
 
Tasz Transparency International CEE Trust OSI