Támogasd a K-Monitort! K-Monitor a Facebookon
K-Monitor
Ft
Az elmúlt évek becsült kárösszege.
Korrupció, Közpénz, Közbeszerzés, Kartell

Támogasd a K-Monitort adód 1%-ával

A K-Monitor Iroda 2007 óta küzd a közpénzek átlátható felhasználásáért és a korrupció visszaszorításáért. Civil szervezetünk olyan politikai, gazdasági és társadalmi környezetet megteremtéséért dolgozik, ahol az állampolgárok elutasítják, a hatóságok pedig hatékonyan feltárják, szankcionálják és visszaszorítják a korrupciót.

 

A K-Monitor célja a korrupcióval és a közpénz-figyeléssel kapcsolatos szemléletformálás és ismeretterjesztés, amihez kutatásainkkal, elemzéseinkkel és ajánlásainkkal is hozzájárulunk. Valljuk, hogy az információs technológia fejlődése elősegíti a nyíltabb és demokratikusabb kormányzás és társadalom létrejöttét, ezért olyan adatbázisokat és online eszközöket fejlesztünk, amelyekkel nyomon követhetőek a közpénzköltések és számon kérhetőek a politikai és gazdasági döntések.

 

Ahhoz, hogy munkánkat továbbra is függetlenül végezhessük, kérjük, hogy támogasd adód 1%-val szervezetünket!

Adód 1 %-áról a 1553 számú bevallás részét képező önálló EGYSZA lapon vagy az erre a célra kialakított 15 EGYSZA jelű önálló nyomtatványon rendelkezhetsz.

Adószámunk: 18193288-1-42


Köszönjük a tavaly felajánlott 464 116 Ft-ot.


Ha az 1%-od másnak szántad, de tetszik a tevékenységünk és segíteni szeretnéd a munkánkat, várjuk felajánlásodat az alábbi bankszámlaszámra: 

K-Monitor Közhasznú Egyesület: CIB Bank 10700732-48899901-51100005


Ezt az összeget a Red Flags karbantartására fordítjuk. A Transparency Internationallel közös projekt során egy olyan kockázatjelző és előrejelző rendszert fejlesztettünk, amely segít azonosítani a gyanús közbeszerzéseket. A rendszert 2017-ben is folyamatosan fejlesztjük, sőt már országokban (pl. Lengyelország) is segítjük elterjedését.

  

A K-Monitor tevékenységei 2016-ben

 

1. Adatozz.Okosan! - a hatalom erősebb kontrolljáért

 

2013-ban azt a célt tűztük ki Az Adatozz.Okosan! projekt elindításával, hogy civil szervezetek (és saját magunk) adatokkal kapcsolatos munkájának fejlesztésével hatékonyabbá tesszük az érdekérvényesítő, kommunikációs és mobilizációs képességeiket. 2016 nyaráig több tucat workshopot, hackathont, meetupot és egyéb eseményt szerveztünk, elkészültek az együttműködő szervezetek mikroprojektjei. A munka zárásaként a Magyary Egyesülettel közösen januárban nemzetközi konferenciát szerveztünk, ahol az önkormányzatok nyílt adatokkal való barátkozását vizsgáltuk. Áprilisban a közadatokat ragadtuk meg és egy hackathonnal mutattuk meg, akár 24 órás munkával is látványos eszközöket lehet készíteni azokból.

 

2. Adatvizualizációk és infografikák - megmutatjuk, mi rejlik a számok mögött

 

Az ügyes adatfelhasználás fontosságának bizonyítása végett 2016-ban elméleti tudásátadás megszervezése mellett tudatosan erősítettük saját, gyakorlati adatvizualizációs vonalunkat is. Számos infografikát, interaktív térképet, adatvizualizációt készítettünk blogposztjaink és elemzéseink mellé, vagy egyszerűen csak egy-egy adathalmazból gyúrtunk valami olyat, amivel rámutattunk a közélet és a közpénzek átláthatóságának fontosságára.

 

Újfajta ábrákkal bővítettük évről évre kiadott agrártámogatásos anyagunkat, amiből idén településszintű keresőt is építettünk. Térképre vittük minisztereink, államtitkáraink és helyetteseik külföldi utazásait és azok költségeit. A Külügyminisztériumtól kikért adatokat felhasználva könnyen átláthatóvá tettük, hová, kivel, mikor és mennyi közpénzből repült Orbán Viktor kormányfő a jelenlegi ciklusban. A Kékszalag vitorlásverseny adatait felhasználva mutattuk meg, ki evez kivel egy csónakban a hazai elit köreiben. Összegyűjtöttük és interaktív, folyamatosan frissülő térképen ábrázoltuk, mi zajlik a Budai Várban. A térkép ötletén felbuzdulva, felmentünk és veletek sétáltunk körbe a beruházások között.


3. Vagyonnyilatkozatok hajnala - mert az átláthatóság nem nagy ügy


Második alkalommal kértünk meg titeket, hogy közösen dolgozzuk adatbázisba a képviselők olvashatatlan vagyonnyilatkozatait. Hiába esett vasárnap éjszakára a program olyan sokan segítettetek, hogy néhány óra alatt végeztünk, és publikáltuk előzetes eredményeinket. A 2015-ös adatokkal már lett összehasonlítási alap, több újság is használta a közösen rendbe rakott adatokat. 2017 február elsején is várunk titeket.

 

4. Nyílt Kormányzati Együttműködés - nem állta a sallert a kormány


Magyarország 2012-es OGP-hez (Nyílt Kormányzati Együttműködés, Open Governement Partnership) csatlakozását követően a kezdetektől fogva üdvözöltük a törekvést az átláthatóbb közhatalmi döntésekre és a nyíltabb költségvetési adatokra. 2016 második felében vártuk és számítottunk rá, hogy a nemzetközi szerződés hatására a kormánynak egy asztalhoz kelljen ülnie a hazai civil szervezetekkel, és látszattevékenységek helyett érdemi átláthatósági vállalások szülessenek valódi párbeszéd mellett. Ehelyett a kormány a szervezet éves csúcstalálkozója előtt egy nappal felmondta Magyarország tagságát és hátat fordított annak a több mint 70 országnak, akik részt vesznek az együttműködésben. Ennek ellenére továbbra is figyeljük az OGP tevékenységét és beszámolunk a jól működő példákról. Mivel már nem csak országok csatlakozhatnak a szervezethez, ezért segíteni fogjuk azokat a városokat, akik helyi szinten szeretnének kötelezettséget vállalni az együttműködésben.

 

5. Civilzseb - a hiteles civilekért

 

Elkészítettük a Civilzseb.hu-t, ami egy olyan ingyenesen használható alkalmazás, ami civil szervezetek pénzügyi adataiból készít látványos és közérthető grafikonokat, ábrákat. Célunk ezzel az volt, hogy megmutassuk, a civil szféra élen jár az átláthatóságban, és példát mutat mindazoknak, akik inkább rejtegetik, hogy mire költik a közpénzeket. A mi gazdálkodásunk így nézett ki:


6. Exszabi - az írás megmarad

 

Miután kormányközeli üzleti körök megvásárolták és megszüntették a Népszabadságot és eltüntették annak internetes archívumát, úgy döntöttünk, hogy visszaadjuk az internet népének azt a több mint százezer cikket, amely az újságírók nem a fióknak, hanem kifejezetten a nyilvánosságnak írtak. Önkéntes programozók segítségével készült ez az exszabi.hu, amely az Internet Archive-on lementett több, mint százezer cikkben teszi lehetővé a keresést. Az oldal keresőjét nemrég inaktiváltuk, hiszen decemberben újra elérhető lett a nol.hu, mi pedig tiszteletben tartjuk a szerzői jogokat. Ne lepődjetek meg, ha ezzel a lendülettel hamarosan felélesztünk néhány korábban megszűnt portál.


7. Red Flags - nemzetközi közbeszerzésfigyelőt építünk

 

A hazai közbeszerzések formáját is módosító új uniós irányelv miatt sokat dolgoztunk a tavaly bemutatott Red Flags-en belső motorján. Az első tapasztalatok alapján elemeztük, milyen gyanús tendenciák merülnek fel a legnagyobb összegű közbeszerzők tendereiben. Beépítettük a Transparency International Magyarország által szervezett műhelykonferencia nemzetközi részvevőinek ötleteit és visszajelzéseit is. Köszönhetően annak, hogy az európai közbeszerzési adatbázisra építettük, várakozásainkat beteljesítve többek közt cseh, horvát és lengyel partnereinkkel együttműködve elindult a korrupciós kockázatokra figyelmeztető eszköz nemzetközi adaptálása is (a lengyel már majdnem készen is van).


+ a háttérmunka

 

Mindezeken az elkészült, kézzel-géppel fogható dolgokon túl folyamatosan követtük a közpénzek útját és minden alkalommal megszólaltunk, amikor az megindult a korrupció mocsara felé. Sajtóadatbázisunk egy év alatt 2637 cikkel és 42 aktával bővült (köszönet minden részt vevő önkéntesnek!), 43 blogposztot írtunk, minden héten aktuális témákról beszélgettünk a Civil Rádióban (médiamegjelenéseinket itt találod), ott voltunk hazai és nemzetközi átláthatósági, közpénzes, civil érdekérvényesítő és más konferenciákon. Mindeközben átestünk egy szervezetfejlesztésen és egy költözésen is és megújult a honlapunk.

 
 

A K-Monitor tevékenységei 2015-ben


A K-Monitor célja a korrupcióval és a közpénz-figyeléssel kapcsolatos szemléletformálás és ismeretterjesztés, amihez kutatásainkkal, elemzéseinkkel és ajánlásainkkal is hozzájárulunk. Valljuk, hogy az információs technológia fejlődése elősegíti a nyíltabb és demokratikusabb kormányzás és társadalom létrejöttét, ezért olyan adatbázisokat és online eszközöket fejlesztünk, amelyekkel nyomon követhetőek a közpénzköltések és számon kérhetőek a politikai és gazdasági döntések.

 


 Szemléletformálás és az ismeretterjesztés


2015-ben 4636 cikkel tovább bővítettük a K-Monitor adatbázisát, amit azért hoztunk létre, hogy könyvtárszerűen összegyűjtsük, és könnyen kereshetővé/elérhetővé tegyük az online-sajtó korrupcióról, közbeszerzésekről, közpénzfelhasználásról, illetve általában a közélet tisztaságáról, átláthatóságáról szóló írásait, médiamegjelenéseit. Az adatbázisban található cikkek vagy általában foglalkoznak különféle korrupcióval, közbeszerzésekkel vagy közpénz-felhasználással kapcsolatos kérdésekkel, vagy konkrét ügyeket, eseteket írnak le. A nagyjából 38.500 cikket tartalmazót adatbázisban személyek, intézmények, kulcsszavak, helyszínek, újságok vagy ügyek alapján is lehet keresni.

 

Emellett a K-Monitor blogján (k.blog.hu) is foglalkozunk ilyen ügyekkel, beszámolunk külföldi jó és rossz gyakorlatokról, elemzéseinkről, illetve rendszeresen beszámolunk saját civil érdekérvényesítő tevékenységünkről.

 

Azév napjainak nagy részében ilyen-olyan formában folyamatosan dolgoztunk a Red Flags közbeszerzési korrupciós kockázatokra figyelmeztető alkalmazásunkon. Novemberben bemutattuk az elkészült honlapot és a hátterében működő rendszert, amely több tucat indikátor alapján jelez vörös zászlókkal ott, ahol valami szabálytalanságot sejt. Az eszköz a K-Monitor, a Transparency International Magyarország, a PetaByte közös projektje. A RedFlags bő egy hónapos éles tesztelése során futottunk például bele a Várkert Bazár újabb felújítási munkáiba és a Századvég hirdetmény nélküli nyertes pályázatába is. Azt gondoljuk, hogy az oldal jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy még időben ki lehessen szűrni kockázatos, vagy korrupt közbeszerzéseket.

Egyik legismertebb 2015-ös projektünk jó eséllyel a korrupciós hajlandóságot vizsgáló tesztünk, a K-Teszt volt, amelyet már évek óta szerettünk volna elkészíteni. Berkics Mihály és Orosz Gábor pszichológusok segítségével összerakott, 5 perc alatt kitölthető kérdőív nem azt mondja meg, korrupt vagy-e, csupán az arra való hajlandóságot méri annak érdekében, hogy rámutasson a jelenség szélesebb társadalmi összefüggéseire. A kitöltők száma meghaladta a 30 000-et, a jelentős adatmennyiségből levont érdekes következtetéseinket elolvashatod a blogunkon. 

 

 Kutatói-elemző tevékenység


2014 elején tette közzé az Európai Bizottság az éves Európai Antikorrupciós Jelentését. A jelentés kiadásában a bizottság szakértőin túl számos külső, helyi tanácsadó vett részt a folyamatban, magyar országfelelősként a K-Monitor működött közre. A jelentés következtetésiről a blogunkon olvashatsz összefoglalót. A következő jelentés 2016 nyarán fog várhatóan megjelenni, az előkészítése viszont már elkezdődött.

 

2015 nyarán zajlott az Nyílt Kormányzati Együttműködés nemzeti akcióterveinek civil értékelése. A magyar értékelést a K-Monitor végezte, annak eredményei itt megtekinthetőek.

 

Láncszavazás, szavazatvásárlás, nyílt szavazás ­- nincs olyan politikai erő, amelyik ne vádolta volna valamely ellenfelét ilyesmivel. Természetéből adódóan azonban a választási visszaélések rendkívül nehezen bizonyíthatók, a jogszabályi környezet és a felderítési hajlandóság pedig távol áll az optimálistól.  Az Átlátszó, a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország a Szegények Voksa című tanulmányban két, párhuzamosan futó, egymást segítő módszerrel igyekezett feltérképezni a választási visszaélések kiszolgáltatottságból fakadó természetét: a többek között választási és közfoglalkoztatási adatok statisztikai elemzése segítette a tényfeltáró terepmunkát, a helyi tapasztalatok pedig újabb elemzési szempontokat vetettek fel.

 

A “Parlamentmonitorozás az átláthatóságért” nevet viselő nemzektözi projektünk 2013-ban indult, a V4 régióra és a nyugat-balkáni országok parlamentáris rendszerére irányuló kutatás célja az a döntéshozás átláthatóságának növelése ezekben az országokban. A projekt eredményeként parlamentet monitorozó honlapokat hoznak létre az egyes résztvevő országokban, ahol könnyen kezelhető, áttekinthető formában lesznek elérhetőek a parlament tagjaival, működésével, napi munkájával kapcsolatos információk. Ennek részleteiről itt olvashatsz többet.

 

 Civil érdekérvényesítés


2015-ben is a korrupció elleni fellépés szempontjából számos fontos területen fejtettük ki véleményünket, hívtuk fel a figyelmet szabályozási problémákra, és tettünk javaslatokat ezek orvoslására.

 

Követtük a Nyílt kormányzati Együttműködéshez (OGP) tett magyar vállalások teljesülését, és az új vállalások minőségét. Több másik civil szervezettel felléptünk az információszabadság módosítása ellen, és a közérdekű adatok védelme érdekében.

 

Több alkalommal felhívtuk a figyelmet a közbeszerzési törvényben rejlő korrupciós kockázatokra, és véleményeztük a 2015-ben elfogadott új törvény rendelkezéseit.

 

A választások kapcsán fontos téma volt a kampányfinanszírozás átalakítása, amely álláspontunk szerint néhány kedvező újítás mellett növelte a korrupciós veszélyt. A rendszer problémáira számos cikkben, elemzésben felhívtuk a figyelmet.

 

A Transparency International Magyarországgal és az Átlátszó.hu-val együttműködve megalakítottuk a BeVédet, a bejelentővédelmi civil együttműködést. Célunk, hogy a közhatalom gyakorlásával, a közpénzek felhasználásával felmerülő visszaélést bejelentők biztonságban érezzék magukat, ne lehessen őket elrettenteni a közérdeket szolgáló információk nyilvánosságra hozatalától. Ennek érdekében jogi és pszichológiai tanácsadás, valamint jogi képviselet nyújtása mellett a whistleblowing magyarországi megerősítését is szeretnénk elősegíteni.

 

Évek óta küzdünk egy szigorú és átfogó vagyonnyilatkozati rendszer megalkotásááért, 2014 eleji események visszaigazolták mindazokat a problémákat, amelyekre felhívtuk a figyelmet. Ezértl levelet küldtünk javaslatainkkal minden parlamenti képviselőnek, és  idén év elején is megszerveztük a vagyonnyilatkozatok hajnala című eseményt, ahol tucatnyi önkéntes várta, hogy a kézzel írt, kesze-kusza táblázatokból könnyen olvasható, összehasonlítható adatbázist készítsen pirkadatra.

 

Segítőink lelkesedése tavaly akkora lendülettel töltött el minket, hogy hasonló módszerrel mutassuk meg, a közpénzzel átláthatóbb módon is lehetne gazdálkodni: az Államkincstártól kiperelt választási támogatások számlaösszesítőinek gatyába rázásában is egy újabb csapat önkéntes segédkezett az augusztusban megtartott kampányköltségekről szóló adatsprinten. A feldolgozott adatok elemzésére decemberben egy hackathont is rendeztünk, az adatokat pedig géppel olvasható formában az Államkincstárral is megosztottuk.

 

Az önkormányzati választásokra készített minimumprogramunkhoz több, mint 200 önkormányzati képviselőjelölt csatlakozott, nagyjából 50-en pedig meg is lettek választva. A választásokat követően felvettük a kapcsolatot a megválasztott jelöltekkel és küzdöttünk azért, hogy minél több helyi testület fogadjon el minél jobb átláthatóságot, számonkérhetőséget és részvételt növelő rendeleteket. A program állását ezen az oldalon követheted figyelemmel, itt pedig petícióban hívhatod fel saját önkormányzatodat a kezdeményezéshez való csatlakozásra. A program következtében Zugló átláthatósági rendeletet fogadott el.

 

A Norvég Civil Alap támogatásával 2013 végén indítuttuk Adatozz okosan! projektünk célja, hogy elterjessze a nyílt adatok minél professzionálisabb használatát  a magyar civil szférában, és fejlessze az adathasználatot a különböző területeken működő civil szervezetek körében. A kétéves projekt során tíz - többek között a környezetvédelemben, egészségügyi érdekérvényesítésben, jogvédelemben, oktatásban, lakhatásban, helyi érdekvédelemben aktív - szervezettel működünk együtt. A projekt során egyrészt az adathasználattal kapcsolatos képzések és workshopok keretében külső civil partnerek és informatikai, adathasználattal kapcsolatos szakértők bevonásával fókuszálunk a szervezetek képességeinek fejlesztésére. A projekt másik fontos része, hogy a résztvevő tíz szervezettel külön-külön az adathasználatra épülő mikro-projekteket hozzunk létre, a résztvevő szervezetek saját szakterületén.

 

Az adathasználat fejlesztésével hozzájárulhatunk ahhoz, hogy hatékonyabbá tegyük a szervezetek érdekérvényesítő, kommunikációs, és mobilizációs képességeit. A projektben partnerünk az Engine Room és az Open Knowledge Foundation.

 

Tevékenységünk során rendszeresen együttműködünk az atlatszo.hu-val, a TASZ-szal és a TI Magyarországgal.

Akták

BKV-ügyek

BKV-ügyek

A „BKV-ügy” a 2009 nyarán kirobbant, a BKV túlzott végkielégítési, valamint a korábbi, a cég számára állítólagosan aránytalanul hátrányos szerződéskötések körüli botránysorozat, mely...
Belvárosi ingatlanpanama (VI.-VII. kerület)

Belvárosi ingatlanpanama (VI.-VII. kerület)

A főváros VII. kerületének önkormányzata 2003-ban és 2004-ben értékesített tisztázatlan körülmények között nyolc Belső-Erzsébetvárosban található, önkormányzati tulajdonban lévő ingatlant....
Zuschlag-ügy

Zuschlag-ügy

Az ügyészség először 2005-ben indított vizsgálatot különböző alapítványok és egyesületek ellen számviteli fegyelem megsértése miatt, 2007-ben pedig már Zuschlag János szocialista parlamenti képviselő,...
Kaszinóváros - Sukoró

Kaszinóváros - Sukoró

A főügyészség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt 2009 áprilisa óta folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen a sukorói és az albertirsai,...
Visszaélés a földpályázatoknál

Visszaélés a földpályázatoknál

Ángyán József, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti ügyekért felelős volt államtitkára 2012 januárjában mondott le posztjáról, döntését azzal indokolva, hogy "a társadalom túlnyomó többsége...
Kulcsár-ügy

Kulcsár-ügy

Szász Károly PSZÁF elnök 2003 nyarán történt megveretése után kapott fokozott figyelmet a Pannonpast ügyében végzett PSZÁF vizsgálat. Ebből kiderült, hogy a K&H Equities jelentős szerepet játszott...
NAV-botrány

NAV-botrány

Horváth András, ex-adóellenőr 2013 novemberében robbantotta ki a botrányt azzal, hogy azt állította: a NAV-nál kivételezett helyzetben tartanak egy jól körülhatárolható adózói kört, amelynek tagjai...
Trafikmutyi

Trafikmutyi

A dohányzás visszaszorítása ürügyén a kormány újraszabályozta a dohánykiskereskedelmet. A trafik koncessziók odaítélése teljesen átláthatatlanul történt, a pályázatokat jelentős része kormány...
Vesztegetés az INA privatizációjánál

Vesztegetés az INA privatizációjánál

A horvát ügyészség korrupció és szervezett bűnözés elleni igazgatósága (USKOK) 2013-ban emelt vádat Hernádi Zsolt ellen. Az USKOK szerint a Mol vezetője 2008 és 2009 között tízmillió euró kenőpénzt...
Kormány vs. Norvég Alap

Kormány vs. Norvég Alap

2014 tavaszán a Kehi a Miniszterelnökség utasítására kezdte el a Norvég Alap által támogatott szervezetek vizsgálatát, melynek végén több szervezetet feljelentett. Azonban a lezárult ügyészségi...

Lapok

Belépés
Regisztráció
Támogatás
Cikk beküldése
Hírlevél
Blog
Média
 
 
Tasz Transparency International CEE Trust OSI