language

Akták:

A 3-as metró szerelvényeinek felújítása highlight_off

Személyek:

Habony Árpád highlight_off

A 3-as metró szerelvényeinek felújítása

A 3-as metró szerelvényeinek felújítása

A budapesti M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderre két cég nyújtott be pályázatot: az orosz Metrowagonmash és ukrán leányvállalatán keresztül az észt Skinest Rail. A pályázat elbírálása során a az észt cég kedvezőbb ajánlatát kizárták, emiatt a Skinest Rail jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz és panasszal élt az Európai Bizottság felé is. 

A BKV Zrt. ezért nem köthette meg tervezett időpontban a szerződést az orosz nyertessel, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság végzése nyomán erre végül mégis lehetőség nyílt. Az eljárásban a BKV több dokumentummal is bizonyította, hogy a 3-as metró szerelvényei rossz állapotban vannak, a testület pedig megállapította a kiemelkedően fontos közérdek védelmének szükségességét. Az eljárásban nyertes Metrowagonmash Nyrt. 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végzi el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év. Az észt fél szerint a BKV úgy hirdette ki a pályázatot, hogy tisztában volt vele: a műszaki leírás félreérthető. Az oroszok gyors teljesítése és felújításba (minimális szereppel) bevont Dunakeszi Járműjavítóval szemben az észt ajánlat nemcsak kilencmilliárddal olcsóbb volt, de korszerűbb, továbbá 5 évvel hosszabb garanciát ígért.

A 2017-ben megérkezett első felújított metrovonatokkal gyakorta technikai problémák adódtak, amiért 800 millió forintos kötbért követelt a BKK a Metrowagonmash-tól. A problémák miatt júniusban az összes már megérkezett felújított szerelvényt kivonták a forgalomból. A kötbér ügye azóta sem haladt előre – 2022 szeptemberében a Népszava arról írt, több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsigyártó Metrowagonmash, így az amúgy forráshiánnyal küzdő BKV nem juthat pénzhez a kötbérből. A tét 14 milliárd forint, de a követelést gyakorlatilag lehetetlen behajtani.

2019-ben a Fővárosi Közgyűlés felállított egy, a korábbi városvezetések korrupciógyanús ügyeit – köztük a hármas metró felújítását – vizsgáló bizottságot. A bizottság jelentése 2022 végén került nyilvánosságra, ez azonban – az előzetes híresztelések ellenére – nem foglalkozik magával a közbeszerzéssel, illetve az ahhoz potenciálisan kapcsolódó orosz lobbitevékenységgel.

Habony Árpád

Habony Árpád (Budapest, 1968. január 1.) magyar vállalkozó, politikai tanácsadó, 2006-tól Orbán Viktor személyes stratégiai főtanácsadója. 2022-ben az ország 12. legbefolyásosabb embere volt. Kétszer volt házas: első felesége Kaminski Fanny újságíró, Orbán Viktor sajtósa, videósa, második felesége Kapócs Zsóka modell, műsorvezető volt.

Miután Habony a 2010-es években számos vitatott ügyben érintett lett, Orbán Viktor tagadta, hogy hivatalos kapcsolat lenne a párt és Habony között. Ezzel szemben egyes fideszes politikusok vagy Tarlós István főpolgármester nem tagadták, hogy egyeztettek vele vagy tanácsot kértek tőle.

Habony 2015-ben Arthur J. Finkelsteinnel Nagy-Britanniában megalapította a Danube Business Consulting Ltd. politikai tanácsadó céget, melynek ügyvezetője –a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetői kinevezésééigLánczi Tamás, Orbán Viktor egykor beszédírója, a Figyelő főszerkesztője volt. Finkelstein 2017-es halála után a cég teljesen Habony tulajdonába került. A Danube Business révén Habony a V4 News Agency (V4NA) résztulajdonosa, ami egy szintén londoni székhelyű nemzetközi hírügynökség.

Habony Győri Tiborral közös cége, a Modern Media Group  Zrt. felelt a Lokál nevű lap kiadásáért, amiben főként kormányzati és a Szerencsejáték Zrt.hirdetései szerepeltek. Az MMG Zrt. 2019-ben beolvadt a Mediaworksbe.

2023 elején Habony tulajdonába került a Garinvest Zrt. harmada (a többségi tulajdonos továbbra is Garancsi István maradt), amely vállalathoz tartozik a Las Vegas Casino-csoport, ami öt fővárosi, valamint két online kaszinót működtet. Korábban Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter volt Garancsi tulajdonostársa ebben az időszakban kapott 2056-ig érvényes kaszinókoncessziót a csoport.

Azért dolgozunk, hogy a korrupciós ügyek ne tűnjenek el a süllyesztőben!

▶︎ Támogass minket pártolói tagként: patreon.com/kmonitor
▶︎ Adományozz átutalással, vagy PayPalon: k-monitor.hu/tamogatas

Nézz utána!

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [5]  Oldalak:   1

Nyomás alatt

Budapest gyarmatosításának újabb eleme az e-jegy körüli játszma. Az állami rendszerbe olvasztott projekt, megfelelően az eddig alkalmazott kormányzati stratégiának, tovább erősíti a főváros függő helyzetét.

Nyomás alatt - Az e-jegyrendszer és Budapest állami ledarálása

Az elektronikus jegyrendszer a 3-as metró felújításához kapcsolódó szerelvény- és buszbeszerzésekhez hasonló pályát futott be: a Fővárosi Önkormányzatnak esélye sem volt a projektet a saját elképzelései alapján megvalósítani. A kormánynak ugyanis más tervei – és még inkább üzleti érdekei – voltak.

Habony hitelezőjének csápjai mindenhova elérnek

Habony Árpádot húszmilliós kölcsönnel segíti ki, pártelnökbuktató kémjátszmába keveredik, milliárdos bizniszben segít Csányinak. Moszkva felé figyel, de nyugati arisztokraták életét éli. Mindeközben pedig fiatalokat gyűjt maga köré, hogy elitcsapatot neveljen belőlük, és fontos pozíciókban tarthassa velük a kapcsolatot. Portré a Fidesz mindenes háttéremberéről, Tombor Andrásról.

Rogán és Habony Sesztákkal küzd a sokmilliárdos üzletért

Szeptember végén szerződne a főváros az M3-as metró buszpótlásáról. A zsíros koncért politikai érdekkörök szálltak harcba.

Habony hitelezőjének testvére felügyeli az Eximbank segélyhiteleit

Már eddig is nehéz volt követni az Eximbank és a Rogán-Habony-érdekkör közötti családi-politikai-üzleti összefonódásokat, de ezeket most egy újabbal gyarapítjuk. Legyen szó magánhitelezésről, belföldi vállalati hitelezésről vagy nemzetközi segélyhitelről, csupa ismerős név bukkan fel.
Találatok: [5]  Oldalak:   1