language

Akták:

A 3-as metró szerelvényeinek felújítása highlight_off

Intézmények:

Fejér B.Á.L. Építő és Szolgáltató Zrt. highlight_off

A 3-as metró szerelvényeinek felújítása

A 3-as metró szerelvényeinek felújítása

A budapesti M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderre két cég nyújtott be pályázatot: az orosz Metrowagonmash és ukrán leányvállalatán keresztül az észt Skinest Rail. A pályázat elbírálása során a az észt cég kedvezőbb ajánlatát kizárták, emiatt a Skinest Rail jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz és panasszal élt az Európai Bizottság felé is. 

A BKV Zrt. ezért nem köthette meg tervezett időpontban a szerződést az orosz nyertessel, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság végzése nyomán erre végül mégis lehetőség nyílt. Az eljárásban a BKV több dokumentummal is bizonyította, hogy a 3-as metró szerelvényei rossz állapotban vannak, a testület pedig megállapította a kiemelkedően fontos közérdek védelmének szükségességét. Az eljárásban nyertes Metrowagonmash Nyrt. 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végzi el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év. Az észt fél szerint a BKV úgy hirdette ki a pályázatot, hogy tisztában volt vele: a műszaki leírás félreérthető. Az oroszok gyors teljesítése és felújításba (minimális szereppel) bevont Dunakeszi Járműjavítóval szemben az észt ajánlat nemcsak kilencmilliárddal olcsóbb volt, de korszerűbb, továbbá 5 évvel hosszabb garanciát ígért.

A 2017-ben megérkezett első felújított metrovonatokkal gyakorta technikai problémák adódtak, amiért 800 millió forintos kötbért követelt a BKK a Metrowagonmash-tól. A problémák miatt júniusban az összes már megérkezett felújított szerelvényt kivonták a forgalomból. A kötbér ügye azóta sem haladt előre – 2022 szeptemberében a Népszava arról írt, több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsigyártó Metrowagonmash, így az amúgy forráshiánnyal küzdő BKV nem juthat pénzhez a kötbérből. A tét 14 milliárd forint, de a követelést gyakorlatilag lehetetlen behajtani.

2019-ben a Fővárosi Közgyűlés felállított egy, a korábbi városvezetések korrupciógyanús ügyeit – köztük a hármas metró felújítását – vizsgáló bizottságot. A bizottság jelentése 2022 végén került nyilvánosságra, ez azonban – az előzetes híresztelések ellenére – nem foglalkozik magával a közbeszerzéssel, illetve az ahhoz potenciálisan kapcsolódó orosz lobbitevékenységgel.

Fejér B.Á.L. Építő és Szolgáltató Zrt.

A 2015-ben alapított Fejér-B.Á.L. Zrt. fő tevékenységi köre a lakó és nem lakó épületek építése, generálkivitelezés. Egyéb tevékenységei közé tartoznak a műemlék jellegű épületek felújítási munkái, műszaki szaktanácsadás, lakatosipari kivitelezési munkák, továbbá építési beton előállítása is. A cég elvben Mészáros Lőrinc gyermekeié (az ő nevüket rejti a B.Á.L. betűszó, Beatrix, Ágnes és Lőrinc), de egy osztalékelsőbbségi konstrukcióval a cég nyereségének nagyobb részét maga id. Mészáros Lőrinc veszi ki a cégből.

A Fejér B. Á. L. Zrt. elsősorban állami megrendelésekből, különböző közbeszerzésekből szerzi a bevételeit, többek között a Budapest-Belgrád vasútvonal egyik alvállalkozójaként, de ők végezhetik el az Iparművészeti Múzeumépületének, az MTAszékházának, az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány tulajdonában álló több gyerektábor felújítási munkáit. 2022-re a cég a tizedik legnagyobb bevétellel rendelkező építőipari vállalat Magyarországon.

Találatok/oldal: Listázási sorrend: