language

Akták:

420 milliárdos szabálytalan vízközműtender highlight_off
Kórházi gép kartell highlight_off

420 milliárdos szabálytalan vízközműtender

420 milliárdos szabálytalan vízközműtender

Valószínűleg súlyos szabálytalanságok történtek a 420 milliárd forintos víziközműépítési tendereken, valamint a kapcsolódó tanácsadó pályázatokonA tender a legnagyobb magyarországi, uniós forrásból finanszírozott, négyéves infrastruktúrafejlesztési program a 2014-2020-as periódusban. A tavaly októberi eredményhirdetésen kiderült, hogy Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester vállalkozása, a Mészáros és Mészáros Kft. két régióban is bekerült a potenciális kivitelezők körébe, valamint a Magyar Vakond és a Hódút is, melynek tulajdonosa, Varga Károly Mészáros tulajdonostársa más társaságokban. 

 

Támogass minket, hogy a korrupciós ügyek ne tűnjenek el a süllyesztőben!

▶︎ Adományozz átutalással, vagy PayPalon: k-monitor.hu/tamogatas
▶︎ Támogass minket pártolói tagként: patreon.com/kmonitor

 

A gigatender győztesei (forrás: Átlátszó)

1, Észak-magyarországi régió: Hódút Kft., Swietelsky Magyarország Kft., Penta Általános Építőipari Kft., M-E 2020 Konzorcium (Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft.)

2, Északkelet-magyarországi régió: Colas Alterra Zrt., Swietelsky Magyarország Kft., Penta Általános Építőipari Kft., E-B 2020 Konzorcium (EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft., Betonútépítő Zrt.)

3, Közép- és kelet-magyarországi régió: Magyar Vakond Kft., Magyar Bau Holding Zrt., SV KEHOP 2 Konzorcium (SADE-Magyarország Mélyépítő Kft., Veolia Water Solutions & Technologies Magyarország Zrt., A-G HÍD Konzorcium (A-Híd Zrt., Híd Zrt., G-Híd Zrt.)

4, Nyugat- és dél-dunántúli régió: Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt., Magyar Bau Holding Zrt., E-B 2020 Konzorcium (EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft., Betonútépítő Zrt.), A-G HÍD Konzorcium (A-Híd Zrt., Híd Zrt., G-Híd Zrt.)

 

A tendert kezdettől fogva vizsgálta az Európai Bizottság és az Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF). Az Európai Bizottság ellenőrei szerint 69 érvényes ajánlatból 62-t ki kellett volna zárni a közbeszerzési kiírás szerint, mert nem teljesítették pontosan a mintafeladatot. A kizárásuk elmulasztása törvénysértés. A 24 nyertes közül csak 4 olyan volt, amely érvényes ajánlat alapján nyert, így a keretmegállapodások döntő többségét érvénytelen ajánlatok alapján kötötték meg. Eközben egy cseh hátterű konzorciumot éppen arra hivatkozva zártak ki a pályázatból, hogy a kiírásban szereplő mintafeladatban hibázott. A bizottsági audit jelentés tervezetét nyáron megkapta a kormány is. A szabálytalanságokat könnyen lehet, hogy a magyar adófizetők pénze bánja. Az unió ugyanis dönthet úgy, hogy a 420 milliárdos keret egy részét nem fizeti ki a szabálytalan projektek miatt. Ez a forrásmegvonás akár 50 milliárd forint körül is alakulhat. Felvetődhet a hűtlen kezelés és a versenykorlátozás gyanúja, ezért Jávor Benedek, a Párbeszéd politikusa ismeretlen tettes ellen feljelentést tett Polt Péter legfőbb ügyésznél. (forrás: MNO) 2019 őszén a 24.hu közérdekű adatigénylésre hivatkozva azt írta, Mészáros Lőrincék mintegy 70 milliárd forint értékben vittek el építkezéseket a víziközműprojekt keretében már megítélt 240 milliárd forintból.

Kórházi gép kartell

Kórházi gép kartell

2015-ben a magyar állam elindította a KEOP-5.6.0/E/15 - Egészségügyi eszközök energia-megtakarítást célzó beszerzésének támogatása nevű projektet, eleinte 9 milliárd forintos kerettel, ám az igények miatt ezt később bővítették. A palyazatok.gov.hu-n elérhető adatok alapján mintegy 81 intézmény pályázott kb. 41 milliárd forint értékben. A pályázatot alapvetően az elavult kórházi gépek fejlesztésére indították. A Gazdasági Versenyhivatal 2016 áprilisában indított eljárást, miután kartellgyanúsnak találták a pályázatok lebonyolítását. 21 cég ellen indítottak vizsgálatot, amelyek nem mind vehettek részt a kartellben. Többen csak a pályázat elindítása miatt léphettek be a kórházi szektorba.

 

A GVH gyanúja szerint a kartellt dr. Maróth Gáspár és Harmat Sándor szervezte. Maróth kötődik a Fideszhez: az első kormány idején Orbán Viktor személyes tanácsadója volt, 2000-2001 között a Nemzeti Egészségügyi Tanács tagja, 2001- 2003 között pedig az Országos Népegészségügyi Program vezetője volt. Maróth a vizsgált időszakban az ügyben érintett VMD cégcsoport vezetője volt, amely több közbeszerzést is elnyert. Harmath a hírek szerint azzal házalt a cégeknél, hogy Zombor Gábor (volt egészségügyi államtitkár) bizalmasa illetve Orbán Viktor tanácsadója volt. A nyomozati anyagok szerint Harmath kereste meg a cégeket, hogy kössenek tanácsadói szerződést az ő tulajdonában álló (egy másik csalási ügyben is érintett) Chemium Kft.-vel, cserébe beveszi őket a kartellbe. Az ügyben közvetett tulajdonosként feltűnik még Homolya Róbert felesége is. Homolya kormányzati kinevezését egy másik ügyben már az OLAF is kifogásolta összeférhetetlenség miatt.

 

A kórházakat nagyon sürgették, hogy minél előbb írják ki a pályázatokat. 2015 augusztusában Zombor lemondott, értesülések szerint azért, mert a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elkezdte kiszorítani az EMMI egészségügyi 87 államtitkárságát a pénzosztásból. Az NFM minden vádat tagad, állításuk szerint nekik nem volt rálátásuk a szerződésekre, a kórházi közbeszerzésekhez az ÁEEK (kórházfelügyelő) engedélye kell, mely az EMMI fennhatósága alá tartozik. Az ügyre rálátó kórházi dolgozók viszont az NFM-et okolják a felelőtlen pénzszórásért. A CRCB korrupciókutató tanulmánya szerint az átlagosnál magasabb volt a korrupciós kockázat a pályázatban. A szerzők felhívják a figyelmet arra, hogy rendkívül nagy számban, a pályázatok 79 százalékban folytatták le a tendereket verseny nélkül, amely az árak torzulását ereményezhette. Iparági üzletemberek szerint a túlárazott pályázatokból 20 százalékot kellett leadni a nyertes cégeknek, ezzel kb. 6.5 milliárd forint közpénz jutott magánzsebekbe. Emelett a tanulmány azt is kifogásolta, hogy 31 százalékban a pályázatok becsült értékét kifelejtették a ‘tudnivalók’ részből, ebből arra következtetnek, hogy nem csak az ajánlattevők, de az ajánlatkérők is tudhattak a kartellről. Habár az állami intézmények tagadják, hogy tudtak volna arról, hogy kartellezés folyik, nekik is fel kellett volna tűnjön a túlárazás, vagy az, hogy a nyertesek szabadon változtatják a leszállított gépeket, ha a pályázatban előírtakat nem tudják időben beszerezni.

 

Az aktaszöveg alapját a Civitas Intézet által kiadott Fekete Könyv - Korrupció Magyarországon 2010-2018 c. kötetben megjelent esetleírás adja, melynek elkészítésében e sajtóadatbázist használva a K-Monitor Egyesület is közreműködött. 

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [1]  Oldalak:   1

Szökőpénz - Vagyonokat húznak a Fidesz-közeli közbeszerzési tanácsadók

Az uniós támogatásokra rátelepedett pénzszivattyú több ezer milliárdos hozamából szép summa csorog le a tendergépezet olajozott működését biztosító közbeszerzési tanácsadóknak is. A velük kötött többéves keretszerződések a választások után is lehetőséget adnak az eljárások Fidesz-barát irányban tartására.
Találatok: [1]  Oldalak:   1