A kormány évtizedekre koncesszióba adja a teljes hazai gyorsforgalmiút-hálózat kezelését és a belátható jövő összes nagy útfejlesztését. Ezeket pár ezermilliárd forintért a nyertesnek kell előfinanszíroznia. Az árfolyamkockázat miatt hazai befutó valószínű: Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László.
Az M5-ös és az M6-os autópályák koncessziós szerződéseivel ellentétben a teljes gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és üzemeltetésére kötendő szerződés nagyrészt forintban lesz, így az államnak nem kell árfolyamkockázatot viselnie. Az útdíjakat továbbra is az állam szedi majd, továbbra is az infláció mértékével emelkednek. A kormány azt szeretné, ha a fenntartónak kevesebb éves díjat kellene majd fizetni, mint amennyi befolyik az útdíjakból – egyelőre kérdés, lesz-e olyan cég, aki ilyen feltételekkel elviszi a megbízást.
Az összes autópályát, autóutat és gyorsutat kiszervezné a kormány 35 évre az M5-ös és M6-os autópályákról ismert ppp-konstrukcióban. A részleteket nem hozták nyilvánosságra. A koncessziók felelőse ráadásul ősztől egy új, kormánytól független hatóság lesz, amelynek vezetőjét még a mostani miniszterelnök nevezheti ki 9 évre.
A Mészáros Lőrinc jobbkezének, Jászai Gellértnek tulajdonában lévő informatikai vállalat közpénzes sikerszériája tovább folytatódik. Közel félmilliárd forintos megbízáshoz jutott a 4iG, most épp a Testnevelési Egyetemtől. Az nyrt. értékesítésének nettó árbevétele tavaly 41 milliárd forint, adózott eredménye pedig 2,8 milliárd forint volt. Ezzel eddigi történetének legeredményesebb évét zárta a cég. Fontos részlet, hogy tavalyi bevételeinek 62 százaléka állami megbízásokból származott.
“Microsoft-ügy, mindenki benne van!”– a legújabb korrupciós botrány részleteit magyarázó Facebook-bejegyzést tett közzé az öt éve zöld dossziéjával a cégláncolatos áfabotrányt kirobbantó Horváth András, egykori NAV-elemző, aki azóta Magyarország legismertebb közérdekű bejelentőjének számít. Horváth jelenleg az uniós forrásból megvalósuló, korrupciógyanús projektek után nyomozó Hadházy Ákos független képviselő munkáját segíti.
Fuvarozói visszajelzések azt mutatják, hogy a rendszernek jelenleg csak néhány mérőállomása működik rendesen. A többi ugyan üzemel, de vélhetően az irreális mérési eredményeik miatt, ezekről nem készülnek határozatok, a rendszer folyamatos „finomítás” alatt áll – írta az Átlátszónak a tengelysúlymérőről megjelent cikkünk után a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.
Havi 600 ezer forintos jövedelemkiegészítést biztosít az állam – két gazdasági társaságán keresztül – Hidvéghi Balázsnak. Az érintett vállalatok az MFB-csoport tagjai; a Fidesz kommunikációs igazgatója bölcsész létére lett igazgatósági és felügyelőbizottsági tag a banki leánycégeknél. Más fontos pártembereket is hasonló módon juttat pluszpénzhez a hatalom.
Idén ez már a második médiafigyelésre kötött szerződése a Fidesznek, mindkét esetben a kormánnyal jó viszonyt ápoló Médianéző Kft.-t bízták meg a feladattal.