Megújult a K-Monitor sajtóadatbázisa. Mondd el a véleményed róla!
language

Akták:

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése highlight_off

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése

A pécsi Tüke Busz Zrt. által 2015-ben kiírt közbeszerzésen csak a holland Bus&Coach Trade BV indult egy olyan buszflottával, melyről a Tüke akkori fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt már 2014 decemberében értesítette a Volvo Hungária Kft. vezetője. A buszokat azonban 2015 áprilisában jóval drágábban vásárolták meg, mint azt korábban a Volvo Hungária Kft. által ajánlott közvetítő kínálta. A Volvo közvetítője 123 buszt kínált 2,8 milliárdért, végül azonban a Tüke 115 buszt vett meg 3,5 milliárd forintért. Közbeszerzési szakemberek szerint a Tüke Busz Zrt.-nek módja lett volna arra, hogy pályázatukat eredménytelennek nyilvánítsák, hiszen előzetes ismeretük volt arról, hogy olcsóbban is hozzájuthatnak a buszflottához, így a pályázati eredmények kihirdetése előtt megállapíthattak volna egy 2,8 milliárdos maximum fedezetet a programra. A pályázaton nem indult az eredeti tulajdonos, a Bus&Coach megszerezte a Volvo-flotta továbbértékesítési jogát, tudva, hogy a Tüke azt megfogja venni, akár emelt áron is. Paiger István a beszerzés lezárulta után távozott a Tükétől, viszont családjának cége, az Autópark 2010 Kft. hozta be a buszokat az országba, és Paiger vette át őket külső tanácsadóként. A szállításért a Bus&Coach fizetett az Autóparknak, az átvételért pedig a Tüke Paigernek. A Bus&Coach régóta üzletkapcsolatban állt a Tükével, így felmerült a gyanú, hogy a város önkormányzatától jutottak ahhoz az információhoz, hogy érdemes megszerezni a buszállományt. A város és a cég vezetése azzal védekezett, hogy közbeszerzés nélkül nem vehették volna meg a flottát közvetlenül a tulajdonostól, erre azonban nem is kerestek másik jogi opciót.

 

2016 nyarán Szakács László Baranya megyei MSZP-s képviselő nem kapta meg a busztender iratait az önkormányzattól, így pert indított, amit első fokon megnyert, ám a Tüke fellebbezet, így másodfokra került az ügy. 2017-ben Szakács kérdésére Polt Péter legfőbb ügyész elismerte, hogy 2016. novembere óta nyomoznak különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával, azonban a nyomozással járó sok munkára hivatkozva nem tudott arra válaszolni, hogy mikorra várható a vádemelés. 2017 szeptemberében a pécsi önkormányzat kormánypárti frakciócsoportja létrehozott egy „stratégiai irányító” testületet, melynek tagjai Páva Zsolt fideszes polgármester és a két alpolgármester Csizi Péter és Hoppál Péter voltak. A testület létrejöttének oka a város eladósodása volt, azonban Csizi Péter ellentmondásos nyilatkozatai miatt az ellenzék azzal gyanúsította őket, hogy Páva Zsolt polgármester kezéből vették át a hatalmat. Páva Zsolt elismerte 2017. május 30-ai közgyűlésen, hogy a város adóssága 5 milliárd forint, három hónappal később Csizi azonban 7 és fél milliárdról beszélt. A tartozás ily mértékű növekedését senki sem részletezte. A kormánypárti politikusok az eladósodás okaként a 2009 májusáig vezető szocialistákat tartották, akik hagyták, hogy a város buszállománya olyan mértékig leamortizálódjon, hogy 6 milliárdos hitelt felvéve kelljen azt megújítani. Ez az érv azért sántít, mert a Tüke Zrt. 2015-ben vásárolta meg a buszokat, melyekre a város felvette a hitelt. A rendőrség 2018 szeptember 9-ig meghosszabbította a közbeszerzéssel kapcsolatos nyomozást, melyben még a gyanúsított felelősségre vonására sem került sor. Polt Péter ellenzéki politikusoknak adott válaszából kiderül, hogy terrorizmus finanszírozására utaló adatokat nem találtak.

 

Pécs irányítói azt ígérték, hogy 2020 december 1-ig visszafizetik tartozásaikat, ennek egyik eszközeként 549 millióval szándékozzák csökkenteni a tömegközlekedés önkormányzati kiadásait. Emiatt a Tüke Zrt. 3-25 százalékkal emelte 2018 augusztusában a jegyárakat, a buszok által megtett kilométereket pedig szeptembertől rövidítették.  A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság nyilatkozata alapján a nyomozást nem zárták le szeptember elején, a gyanúsítás ténye azonban megváltozott különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújáról befolyással üzérkedés bűntettének gyanújára. 

 

Találatok: [6]  Oldalak:   1

Tovább nyomoznak a pécsi buszbeszerzés ügyében

Bár szeptember elején lejárt volna a pécsi Volvo-buszok beszerzése kapcsán indított nyomozás határideje, most kiderült, tovább folyik a vizsgálat.Nyáron még arról volt szó, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt vizsgálódnak a rendőrök, ez mostanra befolyással üzérkedés bűntettének gyanújára változott.

Eljárást ér a pécsi buszmutyi

Vizsgálja a Pécs tömegközlekedéséért felelős önkormányzati tulajdonú cég, a Tüke Busz Zrt. két évvel ezelőtti jármű-vásárlásának jogszerűségét a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság - jelentette be Polt Péter. A legfőbb ügyész Szakács László Baranya megyei szocialista képviselő kérdésére válaszolva adott arról tájékoztatást, hogy a rendőrség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával folytat vizsgálatot 2016. november 9-e óta.

Hűtlen kezelés miatt nyomoznak a pécsi buszok ügyében

Különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének a gyanúja miatt nyomoz a pécsi TÜKE Busz Zrt.-nél a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság – értesült a Szabad Pécs. A nyomozás tényét Polt Péter is megerősítette Szakács László MSZP-s parlamenti képviselőnek, aki írásbeli kérdéssel fordult a legfőbb ügyészhez. Polt válaszából kiderül, hogy iratokat foglaltak le az önkormányzati cég buszvásárlásával kapcsolatban.

Hűtlen kezelés miatt nyomoznak Pécs busztársasága ellen

Szakács László MSZP-s képviselő kérdésére Polt Péter legfőbb ügyész elismerte, hogy nyomoznak a túlárazott pécsi buszok beszerzése ügyében. A nyomozást már tavaly novemberben elkezdték, azóta iratokat foglaltak le, de Polt Péter szerint még sok munka van a bizonyítással, úgyhogy arra nem tudott válaszolni, hogy mikor lehet ebből vádemelés.
Találatok: [6]  Oldalak:   1