language

Lapok:

economx.hu (napi.hu) highlight_off

Akták:

Négyes metró highlight_off

economx.hu (napi.hu)

Az Economx (korábban Napi.hu) önmagát függetlenként definiáló üzleti és pénzügyi hírportál. 100%-os tulajdonosa az Indamedia Network Zrt.

Eredetileg a Napi Gazdaság újság honlapja volt www.napigazdaság.hu domainnéven. 2011 áprilisától megújult külsővel jelent meg. Új funkciója lett a real time tőzsdei részvényárfolyam-szolgáltatás. 2013 augusztusában, a Napi Gazdaság tulajdonosváltásakor (és Magyar Időkké alakulásakor) levált a nyomtatott lapról és önálló szerkesztőséget alakított, a kiadócég tulajdonosa a Spéder Zoltán-féle CEMP lett. 2023. szeptember 8-tól Economx néven működik. Az Economx kiadója a www.napi.hu Online Kft., melyet az Indamedia Network Zrt.-n keresztül Ziegler Gábor és Vaszily Miklós tulajdonolnak 50-50%-ban.

167.000.000.000 Ft

Négyes metró

Négyes metró

 A negyedik budapesti metróvonal ötlete még a 70-es években született meg, ám a 1996-ban elkészült el a megvalósíthatósági tanulmány után csak 2003-ban írták alá a kivitelezési szerződést. Közlekedési szakértők a beruházás elejétől kezdve azt hangoztatták, hogy arra ilyen formában nincs szükség, mert a végül elkészült 7,4 kilométeres első szakasz túl rövid, nem megfelelő a belvárosba tartó autósoknak, tíz megállója közül pedig több is olyan helyen található, amelyek gyalog vagy más BKV-járatokkal is gyorsan és könnyedén megközelíthetőek.

A beruházás mögé végül 2004-ben került büdzsé az Európai Unió támogatásának köszönhetően. A Budapest által remélt 260 milliárd forint uniós forrás elnyeréséhez azonban át kellett írni a megvalósíthatósági tanulmányt, mert az EU nem volt megelégedve az abban szereplő megtérülési mutatókkal. Emiatt a főváros 2007-ben megkurtította a terveket, hogy 18 milliárddal csökkentse az építkezés költségeit. Letettek több kiegészítő beruházásról, például a kelenföldi P+R parkoló és autópálya-csomópont, valamint a Fővám téri szökőkút megépítéséről, továbbá a Thököly út felújításáról is.

A tervek 2007-es átírásakor még 480 milliárd forintos összköltségről volt szó az első és második szakasz megvalósítására, ami közel 300 milliárddal több volt annál a 1996-os megvalósíthatósági tanulmány számításainál. Brüsszel 2009-ben bólintott rá a négyes metró első szakaszának támogatására, de a várt 260 milliárd forint helyett csak 181 milliárd forint uniós pénzt adtak az építkezésre azzal az indokkal, hogy az ötven szerződése közül tizenegyet nyílt pályázat nélkül kötött meg a főváros, így ezeknek az árát - mintegy 47 milliárd forintot - az EU nem finanszírozta.

A 2007-es tervek már fél éves csúszással és  2011. júniusi határidővel számoltak. Két évvel később, 2009-ben már azt közölte a kivitelezésért felelős DBR, hogy csak az első szakasz költségei elérik a 365,5 milliárd forintot és az átadás akár 2013-ig is húzódhat. 2011-benTarlós István, az új főpolgármester bejelentette, hogy a fővárosnak nincs pénze a második szakasz megépítésére, és az EU is jelezte, hogy nem kívánják azt támogatni. Végül 2012-ben a kormány 452,5 milliárd forintban határozta meg a Kelenföldi vasútállomástól a Keleti pályaudvarig tartó első szakasz összköltségét, amiből 180,8 milliárdot az EU, 193,7 milliárdot a magyar állam, 78 milliárdot pedig a fővárosi önkormányzat fizet.

A építésében több cég is részt vett. Az alagutakat a Bamco Konzorcium fúrta, amelynek tagjai a francia Vinci, a Strabag német, orszták és magyar leányvállalatai és a Hídépítő Zrt. voltak, az állomások építésében ezeken a cégeken kívül részt vett a Swietelsky Építő Kft. is.


 2008-ban a Heti Válasz osztrák dokumentumokra támaszkodva már arról írt, hogy a Strabag négy év alatt 13,5 milliárd forint kenőpénzt juttatott Magyarországra. Ez felvetette a korrupció és a tiltott pártfinanszírozás gyanúját, az ügyészség be is kérte a Heti Választól a lap által hivatkozott iratokat, ám 2010 szeptemberében “bizonyítottság hiányában” lezárták a nyomozást.




2011-ben a Hagyó-ügy nyomozati anyagai közül került nyilvánosságra, hogy Antal Attila volt BKV-vezérigazgató azt vallotta, hogy egy Hagyó Miklós által közvetítőnek kijelölt személy 2 milliárd forint kenőpénzt kért, mert segítettek elnyerni a cégnek a metró 40 milliárdos belsőépítészeti tenderét. A Swietelsky természetesen tagadta a vádakat, ám a cég székházában a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) házkutatást tartott 2012-ben. Szintén 2012-ben volt házkutatás a négyes metró kivitelezéséért felelős DBR Metró Projektigazgatóságnál is, ahol a BRFK már 2010-ben két ügyben nyomozott.

Ugyanebben az évben hűtlen kezelés miatti feljelentéssel zárult az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálata is, amely több szabálytalanságot tárt fel a négyes metróval kapcsolatban. Az ÁSZ-jelentés szerint a szabálytalanul lefolytatott közbeszerzésekből, a nem teljesítményarányos kifizetésekből és a felelőtlen szerződéskötési gyakorlatból az államnak és a fővárosnak jelentős vagyoni hátránya származott.

A 2017 januárjában napvilágot látott OLAF jelentés mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során jelentésében, az Európai Bizottság ezért 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot.

 

Az OLAF-jelentés teljes szövege.  (Magyarul) 

 

#METRÓ #BKV-ALSTROM METRÓKOCSIK #DEMSZKY GÁBOR

 

 

 

 

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [10]  Oldalak:   1

A német sajtó is foglalkozik a 4-es metró ügyével

Németországban a Der Spiegel című hetilap a budapesti 4-es metró megépítéséről az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által készített jelentéssel kapcsolatban közölt cikket szombaton megjelent számában - írja az MTI. A Der Spiegel szerint nem meglepő, hogy Magyarország nem támogatja az európai ügyészség felállítását.

Újabb fordulat a 4-es metró ügyében - a kormány is visszakérheti a pénzt

A feltárt szabálytalanságok miatt az Európai Bizottság 59 milliárd forint uniós támogatást visszakér a 4-es metró projektből. A kormányinfó elhangzott, hogy ezen alapon a magyar államnak – az államháztartási törvény alapján - is vissza kellene követelnie Budapesttől a 77 milliárdos állami támogatást- igaz az ügyben még vádemelés sem történt, nemhogy bírósági ítélet lenne.

OLAF-jelentés: Tarlós meglepődött

A főpolgármester szerdán, az Echo TV Napi Aktuális című műsorában arra a kérdésre, hogy meglepte-e bármi az OLAF-jelentésben, az válaszolta: az esetek, az észrevételek száma lepte meg. Tudni kell, hogy a metrószerződéseket a Demszky-féle városvezetés "annak idején egyáltalán nem vitte" a Fővárosi Közgyűlés elé.

Az OLAF rendszerszintű hibákat tárt fel

A kormány pénteken nyilvánosságra hozta az EU csalás elleni hivatalának (OLAF) a 4-es metró beruházásról készült jelentését. A hivatal szerint 59 milliárd forintnyi pénzt kell Magyarországnak visszafizetnie, mert több projektnél is szabálytalanságokat, vagy csalásgyanús ügyeket tártak fel. Egyúttal finoman bírálják a magyar szervek és hatóságok munkáját is.

A Fidesz máris kiakadt az OLAF-jelentésen

Bár alig egy órája olvasható az angol nyelvű jelentés, a Fidesz szerint minden idők legkorruptabb beruházása a 4-es metró, és a rendszerváltás óta eltelt időszak legnagyobb korrupciós botrányáról van szó.

OLAF-jelentés - Új részleteket közöl Tarlós

A főváros honlapján, a budapest.hu oldalon közzéteszik az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) a 4-es metró beruházásáról szóló jelentésében észrevételezett szerződések, megbízások dátumát - közölte Tarlós István pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.

OLAF: nyilvánosságra hozható a 4-es metró jelentése

Nincs szükség a Csalás Elleni Hivatal engedélyére a budapesti 4-es metróról készült végleges jelentés nyilvánosságra hozatalához – tudatta levélben Molnár Csaba, a DK EP-képviselőjének megkeresésére Giovanni Kessler, az OLAF főigazgatója.

Lázár nagyon kiakadt a 4-es metró korrupciója miatt

Nem volt a héten kormányülés és a tervek szerint össze sem ül már januárban, a következő ülést február elsején tartja a kormány – mondta az ennek ellenére megtartott kormányinfón Lázár János miniszterelnökségi miniszter. Lázár a múlt héthez hasonlóan most is kiemelt helyen foglalkozott a 4-es metró beruházásról készült OLAF jelentéssel.
Találatok: [10]  Oldalak:   1