Kulcsszavak: |
|
Akták: |
Rejtve van a lényeg az autópálya-koncesszióban, megint a NER kulcsemberei kaptak lehetőséget
Bújtatott közbeszerzés gyanúja merül fel a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésének koncesszióba adása kapcsán, ezért már 2021-ben az Európai Bizottsághoz fordultunk – mondta el lapunknak Martin József Péter. A Transparency International (TI) Magyarország ügyvezető igazgatóját azt követően kerestünk meg, hogy pénteki lapszámunkban összeállítást közöltünk a nemrégiben hazánkban bevezetett egynapos autópálya-matricák kapcsán a régiós országok autópálya használati díjairól. Ebből kiderült, ami eddig sem volt titok: kirívóan magasak a hazai éves, havi, tíz- és egynapos autópálya-használati díjak.
Szinte családi vállalkozásban üzemeltetik az autópályákat a következő 35 évben
Mészáros Lőrinc, Szíjj László, rokonaik és üzletfeleik magánszáma lesz a sztrádakoncesszió működtetése.
Autópálya-koncesszió 35 évre
Belgrád-Budapest vasútvonal
Barna Zsolt
Magi Julianna
Matolcsy Ádám
Mészáros Lőrinc
Németh Tamás
Orbán Viktor
Polyák József
Rogán Antal
Száraz István
Szíjj Berta
Szíjj László
Szőke Gábor
Tiborcz István
Vida József
Vörös József
Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.
Cronus Magántőkealap
Duna Aszfalt Zrt.
Konzum PE Magántőkealap
Magyar Bankholding Zrt.
Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt.
Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) Zrt.
MBH Bank Nyrt.
Mészáros és Mészáros Zrt.
MKIF Infrastruktúra Üzemeltető Zrt.
MKIF Primus Zrt.
MKIF Quartus Zrt.
MKIF Quintus Zrt.
MKIF Secundus Zrt.
MKIF Sextus Zrt.
MKIF Tertius Zrt.
Nemzeti Koncessziós Iroda
Opus Bridge Magántőkealap
Opus New Way Magántőkealap
RM International Zrt.
Themis Magántőkealap
Vesta Magántőkealap
Via Magántőkealap
adatigénylés
állami/önkormányzati szerződések
átláthatóság
autópálya
építőipar
hitelezés
ítélet/döntés
klientúra
koncesszió
közadat
közbeszerzés
közlekedés
rokonok
támogatás
tőkealap
útépítés
vasút
Mészáros Lőrincék 200 milliárd forintért üzemeltetik az autópályákat jövőre
A 2024-es költségvetés tervezetéből kiderült, mennyi rendelkezésre állási díjat fizet az állam a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó autópálya-koncessziós konzorciumnak.
Autópálya-koncesszió: Mészáros Lőrincék bepalizták a kormányt vagy kihasználták szorult helyzetét
Több ponton a koncesszor érdekeinek megfelelően módosították az autópálya-koncessziót. Az állam annyit nyer, hogy idén és jövőre spórolhat némi pénzt.
Fű alatt, kétes indokkal és céllal módosította az autópályákra 35 évig vonatkozó szabályokat a kormány
Korábban a kormány azzal érvelt az autópályák 35 éves koncesszióba adása mellett, hogy szinte minden kockázat a koncesszorra hárul. Egy fű alatt, kétes indokkal végrehajtott szerződésmódosítás épp a kockázatokat hárítja el a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségében álló koncessziós társaság feje fölül. Egyes munkák nem teljesítése nem jár a teljes szerződés elbukásával. Mentesítő körülmény, ha csak drágán lehet finanszírozást szerezni. És jöhetnek a koncesszióba a magyar biztosítók – Mészáros Lőrincnek épp van biztosítója. Is.
A spórolás jegyében az Orbán-kormány módosítja az autópálya-koncessziós szerződést
„A kormány számos más, a pénzügyi stabilizációt erősítő intézkedés keretében felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére 2022-ben megkötött koncessziós szerződést és az állami felülvizsgálat eredményeként az állami kiadások csökkentése érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött” – derül ki a Kormányzati Tájékoztatási Központ hétfői közleményéből. Azt, hogy ez pontosan mit is jelent, már nem fejtették ki.
Több mint ezer kilométernyi autópálya kerül ki a magyar állam keze alól
A kormány által korábban kiírt koncessziós eljárás eredményeképpen 1237 km gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetési feladatát adja át az állam szeptember 1-től – írja a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleményében.
Autópálya-koncesszió 35 évre
Mészáros Lőrinc
AKA Zrt.
M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6DA)
M6 Tolna Konzorcium
Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt.
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.
Nemzeti Koncessziós Iroda
Themis Magántőkealap
állami/önkormányzati szerződések
autópálya
koncesszió
útépítés
üzemeltetés
Autópályakoncesszió: három jelentkező a gigaüzletre, Mészáros Lőrinc érdekeltségei is köztük lehetnek
A versenyzők között ott lehet a francia Colas is az osztrák Strabag társaságában. Az év végéig lezavarnák az eljárást.
A kormány 10 évre titkosította a sztrádakoncesszió háttérszámait
A Transparency International kikért néhány adatot, de a folyamat elakadt.
A kormány rendszerváltásra készül a magyar utakon
Az összes autópályát, autóutat és gyorsutat kiszervezné a kormány 35 évre az M5-ös és M6-os autópályákról ismert ppp-konstrukcióban. A részleteket nem hozták nyilvánosságra. A koncessziók felelőse ráadásul ősztől egy új, kormánytól független hatóság lesz, amelynek vezetőjét még a mostani miniszterelnök nevezheti ki 9 évre.
Autópálya-koncesszió 35 évre
Rogán Antal
Miniszterelnöki Kabinetiroda
Nemzeti Koncessziós Iroda
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
állami/önkormányzati szerződések
átláthatóság
autópálya
covid-19
gazdálkodás
háttér
klientúra
koncesszió
közbeszerzés
privatizáció
útépítés