language

Személyek:

Csengő András highlight_off

Akták:

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése highlight_off

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése

A pécsi Tüke Busz Zrt. által 2015-ben kiírt közbeszerzésen csak a holland Bus&Coach Trade BV indult egy olyan buszflottával, melyről a Tüke akkori fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt már 2014 decemberében értesítette a Volvo Hungária Kft. vezetője. A buszokat azonban 2015 áprilisában jóval drágábban vásárolták meg, mint azt korábban a Volvo Hungária Kft. által ajánlott közvetítő kínálta. A Volvo közvetítője 123 buszt kínált 2,8 milliárdért, végül azonban a Tüke 115 buszt vett meg 3,5 milliárd forintért. Közbeszerzési szakemberek szerint a Tüke Busz Zrt.-nek módja lett volna arra, hogy pályázatukat eredménytelennek nyilvánítsák, hiszen előzetes ismeretük volt arról, hogy olcsóbban is hozzájuthatnak a buszflottához, így a pályázati eredmények kihirdetése előtt megállapíthattak volna egy 2,8 milliárdos maximum fedezetet a programra. A pályázaton nem indult az eredeti tulajdonos, a Bus&Coach megszerezte a Volvo-flotta továbbértékesítési jogát, tudva, hogy a Tüke azt megfogja venni, akár emelt áron is. Paiger István a beszerzés lezárulta után távozott a Tükétől, viszont családjának cége, az Autópark 2010 Kft. hozta be a buszokat az országba, és Paiger vette át őket külső tanácsadóként. A szállításért a Bus&Coach fizetett az Autóparknak, az átvételért pedig a Tüke Paigernek. A Bus&Coach régóta üzletkapcsolatban állt a Tükével, így felmerült a gyanú, hogy a város önkormányzatától jutottak ahhoz az információhoz, hogy érdemes megszerezni a buszállományt. A város és a cég vezetése azzal védekezett, hogy közbeszerzés nélkül nem vehették volna meg a flottát közvetlenül a tulajdonostól, erre azonban nem is kerestek másik jogi opciót.

 

2016 nyarán Szakács László Baranya megyei MSZP-s képviselő nem kapta meg a busztender iratait az önkormányzattól, így pert indított, amit első fokon megnyert, ám a Tüke fellebbezet, így másodfokra került az ügy. 2017-ben Szakács kérdésére Polt Péter legfőbb ügyész elismerte, hogy 2016. novembere óta nyomoznak különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával, azonban a nyomozással járó sok munkára hivatkozva nem tudott arra válaszolni, hogy mikorra várható a vádemelés. 2017 szeptemberében a pécsi önkormányzat kormánypárti frakciócsoportja létrehozott egy „stratégiai irányító” testületet, melynek tagjai Páva Zsolt fideszes polgármester és a két alpolgármester Csizi Péter és Hoppál Péter voltak. A testület létrejöttének oka a város eladósodása volt, azonban Csizi Péter ellentmondásos nyilatkozatai miatt az ellenzék azzal gyanúsította őket, hogy Páva Zsolt polgármester kezéből vették át a hatalmat. Páva Zsolt elismerte 2017. május 30-ai közgyűlésen, hogy a város adóssága 5 milliárd forint, három hónappal később Csizi azonban 7 és fél milliárdról beszélt. A tartozás ily mértékű növekedését senki sem részletezte. A kormánypárti politikusok az eladósodás okaként a 2009 májusáig vezető szocialistákat tartották, akik hagyták, hogy a város buszállománya olyan mértékig leamortizálódjon, hogy 6 milliárdos hitelt felvéve kelljen azt megújítani. Ez az érv azért sántít, mert a Tüke Zrt. 2015-ben vásárolta meg a buszokat, melyekre a város felvette a hitelt. A rendőrség 2018 szeptember 9-ig meghosszabbította a közbeszerzéssel kapcsolatos nyomozást, melyben még a gyanúsított felelősségre vonására sem került sor. Polt Péter ellenzéki politikusoknak adott válaszából kiderül, hogy terrorizmus finanszírozására utaló adatokat nem találtak.

 

Pécs irányítói azt ígérték, hogy 2020 december 1-ig visszafizetik tartozásaikat, ennek egyik eszközeként 549 millióval szándékozzák csökkenteni a tömegközlekedés önkormányzati kiadásait. Emiatt a Tüke Zrt. 3-25 százalékkal emelte 2018 augusztusában a jegyárakat, a buszok által megtett kilométereket pedig szeptembertől rövidítették.  A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság nyilatkozata alapján a nyomozást nem zárták le szeptember elején, a gyanúsítás ténye azonban megváltozott különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújáról befolyással üzérkedés bűntettének gyanújára. 

 

Támogass minket rendszeres adományoddal,

hogy a korrupciós ügyek ne tűnjenek el a süllyesztőben!

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [11]  Oldalak:   1 2   >  >>

Április 30-án várható ítélet a pécsi buszperben, de megnyugvást aligha fog hozni

A nagy visszhangot kiváltó buszvásárlás 2015-ben történt, akkor a pécsi önkormányzat tömegközlekedési cége, a Tüke Zrt. megvásárolt 115 használt Volvo buszt 3,5 milliárd forintért. A Tüke közbeszerzéssel, hitelből vette meg a nyolcéves flottát a holland Bus and Coach nevű vállalkozástól. Utóbb kiderült, hogy ezt a flottát 2014 őszén a Volvo hollandiai cége 2,8 milliárdért ajánlotta a Tükének, ráadásul, akkor még 123 buszból állt a kínált járműpark. A Bus and Coach értesülve a Tüke vételi szándékáról közvetítőként lépett bele az üzletbe, s az ő manővere csaknem egymilliárd forinttal drágította meg a vásárlást a város cége számára.

Pécsi buszper: az ügyészség hatályon kívül helyezné a felmentő ítéletet

Az elsőfokú ítélet hatályon kívül helyezését indítványozza a Pécsi Fellebbviteli Főügyészség a pécsi buszbeszerzéssel kapcsolatos büntetőügyben.

Pécsi buszper: nincs itt semmi látnivaló, felmentő ítélet született

Nem bizonyított, hogy a Tüke a buszokat indokolatlanul drágán vette volna meg, így nincs jele jogosulatlan haszonszerzésnek – indokolta pénteki ítéletében a Kaposvári Törvényszék, miért nem találta bűnösnek a holland kereskedő cég gazdájaát és a másik közvetítőt az úgynevezett pécsi buszperben. Az egyik közvetítő az előkészítő tárgyaláson elismerte a bűnösségét, s őt a Kaposvári Törvényszék felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte, a Tüke ártatlanságát hangsúlyozó vezetője viszont nem érte meg a per végét, így ellene megszűnt az eljárás.

Börtönbe küldené az ügyész a pécsi buszper vádlottjait

A végéhez közeledik a pécsi buszper a Kaposvári Törvényszéken. Csütörtökön elhangzott a perbeszéd, s az ügyész a bizonyítási eljárás után úgy látja, hogy a járművásárlás vádlottjai 660 millió forint kárt okoztak Pécsnek.

Közel egymillió euró – érdekes fordulatok a pécsi buszbotrány bírósági tárgyalásán

Titokzatos offshore cég thaiföldi bankszámlája, 900 ezer euróval kitömött bőrönd fél Európán végigcipelve, no és néhány, bíróság által megszólított fideszes politikus. A Volvo-gate néven elhíresült ügyben az utolsó előtti tárgyalást tartották ma a Kaposvári Törvényszéken. Ítélet a jövő hónapban várható.

Pécsi buszper: egyre valószínűbb, hogy a valódi főszereplők megússzák

Újabb vádlott meghallgatásával folytatódott volna a pécsi buszper tárgyalása Kaposváron kedden. A büntetőeljárás holland vádlottja, Siebe P. távol maradt, a férfi lemondott a tárgyalásról való jogáról, és írásban küldte el vallomását a Kaposvári Törvényszékre. A bíró által felolvasott vallomás több ponton abszurd volt.

Bánki Erik cégében volt ügyvezető a pécsi buszügy korábbi vádlottja,i nagyon olcsón megússza az érintettségét

A pécsi Volvo-gate-tel kapcsolatos különös részletekre hívja fel a figyelmet Hadáházy Ákos vasárnapi Facebook-posztjában. A képviselő állítása szerint a vádiratban (amelyhez hozzájutott) nem vizsgálják, hogy kicsoda valójában az ügy harmadrendű vádlottja, és hova kerülhetett az a pénz, amihez a korrupciós ügyben hozzájutott, holott csak be kellett volna írni a férfi nevét a netes keresőbe, hogy kiderüljön: egy olyan emberről van szó, aki korábban egy Bánki Erik fideszes országgyűlési képviselő tulajdonában álló cég ügyvezetője volt.

Buszforduló: Páva után felkészül Bánki

Pécsett sokak gyanakvását felkeltette, hogy a bíróság a 700 milliós kárt okozó buszügy perében nem nyilvánosan hallgatta meg a város korábbi, fideszes polgármesterét.

Buszper: a fideszes tanúk távolmaradása erősítheti a pécsiek gyanakvását

Nem ment el a pécsi buszper büntetőtárgyalására a város volt fideszes polgármestere és alpolgármestere, így továbbra sem tudni, mi volt a szerepe a botrányos járművásárlásban a két politikusnak.

Fideszes politikusokra mutogatnak a pécsi korrupciós perben

Elkezdődött a Pécsnek egymilliárd forint kárt okozó buszbeszerzés büntetőpere. Az első rendű vádlott vallomása szerint a buszvásárlásról szóló döntéseket nem ő, hanem Baranya meghatározó fideszes politikusai hozták, akik viszont nincsenek megvádolva.
Találatok: [11]  Oldalak:   1 2   >  >>