language

Kulcsszavak:

bíróság highlight_off

Akták:

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése highlight_off

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése

A pécsi Tüke Busz Zrt. által 2015-ben kiírt közbeszerzésen csak a holland Bus&Coach Trade BV indult egy olyan buszflottával, melyről a Tüke akkori fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt már 2014 decemberében értesítette a Volvo Hungária Kft. vezetője. A buszokat azonban 2015 áprilisában jóval drágábban vásárolták meg, mint azt korábban a Volvo Hungária Kft. által ajánlott közvetítő kínálta. A Volvo közvetítője 123 buszt kínált 2,8 milliárdért, végül azonban a Tüke 115 buszt vett meg 3,5 milliárd forintért. Közbeszerzési szakemberek szerint a Tüke Busz Zrt.-nek módja lett volna arra, hogy pályázatukat eredménytelennek nyilvánítsák, hiszen előzetes ismeretük volt arról, hogy olcsóbban is hozzájuthatnak a buszflottához, így a pályázati eredmények kihirdetése előtt megállapíthattak volna egy 2,8 milliárdos maximum fedezetet a programra. A pályázaton nem indult az eredeti tulajdonos, a Bus&Coach megszerezte a Volvo-flotta továbbértékesítési jogát, tudva, hogy a Tüke azt megfogja venni, akár emelt áron is. Paiger István a beszerzés lezárulta után távozott a Tükétől, viszont családjának cége, az Autópark 2010 Kft. hozta be a buszokat az országba, és Paiger vette át őket külső tanácsadóként. A szállításért a Bus&Coach fizetett az Autóparknak, az átvételért pedig a Tüke Paigernek. A Bus&Coach régóta üzletkapcsolatban állt a Tükével, így felmerült a gyanú, hogy a város önkormányzatától jutottak ahhoz az információhoz, hogy érdemes megszerezni a buszállományt. A város és a cég vezetése azzal védekezett, hogy közbeszerzés nélkül nem vehették volna meg a flottát közvetlenül a tulajdonostól, erre azonban nem is kerestek másik jogi opciót.

 

2016 nyarán Szakács László Baranya megyei MSZP-s képviselő nem kapta meg a busztender iratait az önkormányzattól, így pert indított, amit első fokon megnyert, ám a Tüke fellebbezet, így másodfokra került az ügy. 2017-ben Szakács kérdésére Polt Péter legfőbb ügyész elismerte, hogy 2016. novembere óta nyomoznak különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával, azonban a nyomozással járó sok munkára hivatkozva nem tudott arra válaszolni, hogy mikorra várható a vádemelés. 2017 szeptemberében a pécsi önkormányzat kormánypárti frakciócsoportja létrehozott egy „stratégiai irányító” testületet, melynek tagjai Páva Zsolt fideszes polgármester és a két alpolgármester Csizi Péter és Hoppál Péter voltak. A testület létrejöttének oka a város eladósodása volt, azonban Csizi Péter ellentmondásos nyilatkozatai miatt az ellenzék azzal gyanúsította őket, hogy Páva Zsolt polgármester kezéből vették át a hatalmat. Páva Zsolt elismerte 2017. május 30-ai közgyűlésen, hogy a város adóssága 5 milliárd forint, három hónappal később Csizi azonban 7 és fél milliárdról beszélt. A tartozás ily mértékű növekedését senki sem részletezte. A kormánypárti politikusok az eladósodás okaként a 2009 májusáig vezető szocialistákat tartották, akik hagyták, hogy a város buszállománya olyan mértékig leamortizálódjon, hogy 6 milliárdos hitelt felvéve kelljen azt megújítani. Ez az érv azért sántít, mert a Tüke Zrt. 2015-ben vásárolta meg a buszokat, melyekre a város felvette a hitelt. A rendőrség 2018 szeptember 9-ig meghosszabbította a közbeszerzéssel kapcsolatos nyomozást, melyben még a gyanúsított felelősségre vonására sem került sor. Polt Péter ellenzéki politikusoknak adott válaszából kiderül, hogy terrorizmus finanszírozására utaló adatokat nem találtak.

 

Pécs irányítói azt ígérték, hogy 2020 december 1-ig visszafizetik tartozásaikat, ennek egyik eszközeként 549 millióval szándékozzák csökkenteni a tömegközlekedés önkormányzati kiadásait. Emiatt a Tüke Zrt. 3-25 százalékkal emelte 2018 augusztusában a jegyárakat, a buszok által megtett kilométereket pedig szeptembertől rövidítették.  A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság nyilatkozata alapján a nyomozást nem zárták le szeptember elején, a gyanúsítás ténye azonban megváltozott különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújáról befolyással üzérkedés bűntettének gyanújára. 

 

Támogass minket rendszeres adományoddal,

hogy a korrupciós ügyek ne tűnjenek el a süllyesztőben!

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [4]  Oldalak:   1

Közel egymillió euró – érdekes fordulatok a pécsi buszbotrány bírósági tárgyalásán

Titokzatos offshore cég thaiföldi bankszámlája, 900 ezer euróval kitömött bőrönd fél Európán végigcipelve, no és néhány, bíróság által megszólított fideszes politikus. A Volvo-gate néven elhíresült ügyben az utolsó előtti tárgyalást tartották ma a Kaposvári Törvényszéken. Ítélet a jövő hónapban várható.

Volvo-gate: Ítélet jön a buszos perben

Már csak ötvenet kell aludni, és kiderül, elítélnek-e valakit első fokon a Volvo-gate néven elhíresült büntetőperben, amelyről többször is azt írtuk, hogy Pécs elmúlt évtizedeinek egyik legkomolyabb ismertté vált korrupciós ügyéről lehet szó. A Kaposvári Törvényszéken kedden lényegében befejeződött a bizonyítási szakasz, az április végére kitűzött következő tárgyalás már az utolsó lesz első fokon, délelőtt perbeszédek lesznek, délután pedig határozatot hirdet dr. Vadócz Attila háromfős büntetőtanácsa.

Nem hallgatják ki tanúként a magát pénzmosásban bűnösnek valló, Bánki Erikhez köthető férfit a Volvo-perben

Ártatlannak vallotta magát az a holland férfi a 2015-ös pécsi buszbeszerzés miatt indított perben, aki mostantól új vádlottja a már majdnem két éve indult büntetőpernek. Erre azonban lehetett számítani, arra is, hogy idén már nem lesz ítélet a perben, de arra nem, hogy mégsem hallgatják ki azt a férfit, akit korábban többször is idéztek tanúnak, s aki beismerten mintegy 170 millió forinthoz jutott hozzá munka nélkül, a pécsiek buszvásárlásra adott pénzéből. És akinek a szerepét és “ügybe” kerülését a hatóságok semmilyen módon nem tisztázták az eddigi eljárásban. MInt többször leírtuk, ő egy emberhez köthető biztosan, akit felemlegettek a Volvo-buszok vásárlása kapcsán: Bánki Erikhez.

Bánki Erik cégében volt ügyvezető a pécsi buszügy korábbi vádlottja,i nagyon olcsón megússza az érintettségét

A pécsi Volvo-gate-tel kapcsolatos különös részletekre hívja fel a figyelmet Hadáházy Ákos vasárnapi Facebook-posztjában. A képviselő állítása szerint a vádiratban (amelyhez hozzájutott) nem vizsgálják, hogy kicsoda valójában az ügy harmadrendű vádlottja, és hova kerülhetett az a pénz, amihez a korrupciós ügyben hozzájutott, holott csak be kellett volna írni a férfi nevét a netes keresőbe, hogy kiderüljön: egy olyan emberről van szó, aki korábban egy Bánki Erik fideszes országgyűlési képviselő tulajdonában álló cég ügyvezetője volt.
Találatok: [4]  Oldalak:   1