language

Akták:

Honvédségi gépek kormányzati használata highlight_off

Lapok:

Rtl.hu highlight_off

Honvédségi gépek kormányzati használata

Honvédségi gépek kormányzati használata

A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt négy darab repülőgépet: ezekből kettő utasszállító méretű (Airbus A319), kettő pedig business jet (Falcon 7X), ami luxuskategóriás gépnek számít. Bár a Honvédség több alkalommal tagadta, hogy a gépeket katonai célok helyett kormánygépként funkcionálnak, azokat gyakran Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter, valamint egyéb kormánytagok, illetve Novák Katalin köztársasági elnök használják. Főleg hadrendbe állításuk kezdetén a gépek többször is megfordultak olyan helyszíneken, amelyek nehezen társíthatók katonai vagy akár politikai kiküldetésekhez. Ám ezen utak adatai 30 évre rejtve maradnak, mert titkosításra kerültek honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekekre való hivatkozással.

Más országokra is jellemző az a gyakorlat, miszerint az állami vezetőket hivatalos útjaikra a honvédség tulajdonában lévő gépekkel szállítsák. A problémát az ezzel kapcsolatos átláthatatlanság jelenti  – nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva ugyanis 30 évre titkosították az utazással kapcsolatos pontos adatokat, vagyis, hogy ki, mikor, milyen útvonalon, miért használta a gépeket és ez mennyi közpénzt emésztett fel. Emellett előfordul, hogy a honvédségi gépeket nem csupán hivatalos, hanem magánjellegű utakra is használják az állami vezetők – így például Orbán Viktor horvátországi, római (erről bővebben itt, itt és itt írtunk) vagy toszkánai családi útja kapcsán, de itt említhetjük Novák Katalin vatikáni látogatását is. 

Az Átlátszó 2022 végén összesítést kapott a Honvédelmi Minisztériumtól a honvédségi gépek útjairól és költségeiről. Bár a dokumentumok számos ponton hiányosak – Novák Katalin több útjánál például egyáltalán nem tüntettek fel költségeket – egyes utaknál csak a fedélzeti ellátásra több millió forint közpénz ment el. Így például Szijjártó Péter és delegációjának 2022-es kairói útján, ahol csupán a fedélzeti ellátás és internethasználat 12,4 millió forintba került

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [9]  Oldalak:   1

Megtudtuk, mennyibe kerültek Orbán Viktor külföldi útjai – a látogatások több mint harmadában különgéppel ment

Tavaly január óta 18 alkalommal repült külföldre az állami különgéppel Orbán Viktor – derült ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium adataiból. A kormány ugyanakkor már nem hajlandó elárulni, hogy az egyes utakon milyen áron szállt meg a miniszterelnök delegációja, valamint hogy mekkora napidíjat utaltak ki a résztvevőknek, ehelyett inkább csak összesített adatot közöltek. Az összeg így is figyelemreméltó: 2022 eleje óta több mint 500 millió forint ment el a kormányfő utazásaira.

Novák Katalin szinte minden külföldi útjára különgéppel utazott

Beiktatása óta összesen 44 hivatalos úton járt külföldön Novák Katalin köztársasági elnök, ebből 41 alkalommal az állami tulajdonban lévő Airbus A319-es repülővel utazott – tudta meg az rtl.hu. Kövér László tavaly óta hétszer járt más országokban munkaúton, és minden alkalommal kereskedelmi járattal ment. Az egy látogatásra jutó költség viszont jóval magasabb a házelnök esetében, a hét út ugyanis 57 millió forintba került, míg Novák Katalin külföldi tárgyalásaira a hivatalos adatok alapján kétszer ennyit, összesen 115 millió forintot költöttek, de ebből hatszor annyi külföldi út jött ki, mint Kövér László esetében.

Hadházy Ákos a toszkánai kirándulásáról kérdezte Orbán Viktort

Szőrét hullató, rossz, vidéki, sompolygó sunyi róka – ilyen jelzőkkel illette Hadházy Ákost Orbán Viktor. A független képviselő a parlament folyosóján szerette volna megtudni a miniszterelnöktől: kinek az utasítására tett az őt szállító katonai gép ezer kilométeres kerülőt tavasszal, hogy egyiptomi tárgyalásáról hazafelé feleségével Toszkánában kirándulhasson. Választ nem kapott. Hadházy Ákos szerint ez is bizonyítja: a miniszterelnök gyáva.

Az ügyészségnek most már papírja van arról, hogy egy politikailag kényes ügyben slendriánul végezte a munkáját

Újra nyomoznia kell az ügyészségnek Orbán Viktor olaszországi magánútja miatt, amire márciusban a honvédség repülője vitte el. Hadházy Ákos feljelentését az ügyészség elutasította, ezért a bíróságtól felülvizsgálatot kért. A bíróság pedig új nyomozást rendelt el. A független országgyűlési képviselő szerint most már papírja van az ügyészségnek arról, hogy egy politikailag kényes ügyben nem nyomoztak elég alaposan.

„Gyakorlatilag ez egy magánlégitársaság”

Hadházy Ákos hiába próbál nyilvános adatokat szerezni arról, mennyibe kerül, hogy a miniszterelnök és kísérete honvédségi repülőgépekkel járja a világot, folyamatosan falakba ütközik. Orbán Viktor legutóbb Kairóban találkozott az egyiptomi elnökkel, a népes delegációt három honvédségi különgép vitte. Az egyik mintegy ezer kilométeres kitérőt tett Toszkánába, kiderült, hogy Orbán Viktor szállt ki ott. A manővert technikai leszállásként magyarázta a kormány. A Házon kívül utánajárt, valóban lehet-e ilyesmiről beszélni, és hogy mennyire indokolt ezeket a repülőgépeket használni Orbán Viktor utazásaihoz.

Titkolja a kormány, hogy mennyibe került Orbán Viktor olaszországi repülőútja

A hivatalosan technikai landolásnak nevezett megálló költségeit rejtegeti a külügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium is.

„Technikai landolás” során szállt ki Orbán Viktor a kormánygépből Toszkánában

„Technikai landolás” során szállt ki Pisában Orbán Viktor a hazafelé tartó kormánygépből – ezt válaszolta az RTL megkeresésére a Kormányzati Tájékoztatási Központ.

Minden harmadik külföldi útjára különgéppel repült Orbán Viktor

Összesen csaknem 380 millió forintba kerültek a miniszterelnök külföldi útjai 2020 januárja óta – tudta meg az rtl.hu. Orbán Viktor miniszterelnök a hivatalos tárgyalásokra minden harmadik alkalommal a „nem kormánygépként” használt, állami tulajdonban lévő Airbus A319-es géppel repült. A szállásokra 100 és 200 ezer forint között költöttek fejenként, de a miniszterelnök idei párizsi útján ennek többszörösét költötték erre.

Elsősorban nem Orbán utaztatásával indokolták a luxusrepülők megvásárlását, más útjaikról mégsem lehet hallani

Általában dúsgazdagok magánrepülőjeként funkcionál a Dassault Falcon 7X, ám a Magyar Honvédség eredetileg speciális szállítási, futár- és felderítési célokra is vásárolt kettőt a típusból. Azonban a tárca egyelőre hallgat arról, hogy állami vezetők külföldi utazásán kívül használták-e bármi másra a státuszszimbólumnak is beillő repülőgépeket.
Találatok: [9]  Oldalak:   1