language

Akták:

Belgrád-Budapest vasútvonal highlight_off

Személyek:

Habony Árpád highlight_off

Belgrád-Budapest vasútvonal

Belgrád-Budapest vasútvonal

A Budapest–Belgrád vasútépítési- és fejlesztési projekt hazai szinten és fajlagosan az eddigi legdrágább vasúti beruházásnak ígérkezik. A legnagyobb szakaszból 166 kilométer futna Magyarországon és a tervek szerint a jelenlegi egy sínpár helyett kettő épülne, hogy a teljes vonalon lehetőség legyen kétirányú közlekedésre. Emellett 160km/órára nőne a vonatok sebessége ezzel csökkentve a menetidőt, illetve bővítve az áruszállítás kapacitását. Ugyanakkor az Index információi szerint ez a pár órás menetidő csökkenés, ami elérhető a beruházással nem prioritás a kínai fél számára, hiszen a szerb és macedón szakaszokon amúgy is több órás várakozásra kell számítani. 

A megvalósíthatósági tanulmány nem nyilvános, így nem tudni, mekkora forgalomnövekedéssel és milyen megtérüléssel számol az állam, mint ahogy azt sem, a vonal milyen mértékű gazdaságélénkülést hozna. Az azonban ismert, hogy a kabinet a kezdetekben 750 milliárd forintos költségvetéssel számolt – ez időközben már 800 milliárdra nőtt – a fejlesztést 85 százalékban kínai Eximbank-hitelből fedezi az állam. A nyilvános információk alapján a beruházás a kínai fél érdekét szolgálja, a magyar adófizetőknek kérdéses a projekt hosszú távú megtérülése; amellett, hogy jelentősen túlárazott projektről van szó, a felújítandó vasútvonal magyarországi szakasza egy nagyvárost sem érintene, így a személyforgalom valószínűsíthetően elenyésző lenne a beruházás méretéhez képest. A Figyelő  kalkulációja szerint körülbelül 2400 év alatt térülne meg a projekt, ezt az Index – egy optimistább becsléssel, beleszámolva a vámkezelés adta lehetőséget  – 130 évre szorította le. 

A Soroksár és Kelebia közötti szakaszról (ami 152 km hosszú, így nem fedi a teljes, 166 km-es hazai szakaszt) szóló kivitelezési szerződést 2019 nyarán írták alá. A nyilvánosságra hozott közbeszerzési értesítőből kiderül, hogy Mészáros Lőrinc lett a beruházás egyik nagy nyertese: egyik érdekeltsége, az RM International Zrt. két kínai céggel konzorciumban a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-ből és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-vel nyerte el a több, mint 2 milliárd dolláros (mintegy 590 milliárd forintos) közbeszerzést. A beruházásból több más családi cég is kiveheti a részét: az R-Kord és a V-Híd mellett a Mészáros gyerekeihez köthető Fejér B.Á.L. Zrt és veje, Homlok Zsolt érdekeltségébe tartozó Vasútvillamosító Zrt. is bedolgozik a projektbe

A beruházás megkezdéséhez szükséges kínai hitelszerződést 2020 áprilisában írták alá, majd májusban a parlament ⅔-os többséggel megszavazta a vasútépítéssel kapcsolatos szerződések 10 évre szóló titkosítását. A hvg.hu és a Transparency International Magyarország adatigénylési pert indított melyben a, Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. által megkötött, 5 millió forint feletti szerződések kiadását kérelmezték. A pert másodfokon megnyerték – 2021 őszén született meg a jogerős ítélet, mely szerint ki kell adni a vállalkozói szerződéseket. 

A fejlesztés alapkövét 2021 októberében tették le, a beruházásra szánt büdzsé pedig azóta is növekszik.

Habony Árpád

Habony Árpád (Budapest, 1968. január 1.) magyar vállalkozó, politikai tanácsadó, 2006-tól Orbán Viktor személyes stratégiai főtanácsadója. 2022-ben az ország 12. legbefolyásosabb embere volt. Kétszer volt házas: első felesége Kaminski Fanny újságíró, Orbán Viktor sajtósa, videósa, második felesége Kapócs Zsóka modell, műsorvezető volt.

Miután Habony a 2010-es években számos vitatott ügyben érintett lett, Orbán Viktor tagadta, hogy hivatalos kapcsolat lenne a párt és Habony között. Ezzel szemben egyes fideszes politikusok vagy Tarlós István főpolgármester nem tagadták, hogy egyeztettek vele vagy tanácsot kértek tőle.

Habony 2015-ben Arthur J. Finkelsteinnel Nagy-Britanniában megalapította a Danube Business Consulting Ltd. politikai tanácsadó céget, melynek ügyvezetője –a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetői kinevezésééigLánczi Tamás, Orbán Viktor egykor beszédírója, a Figyelő főszerkesztője volt. Finkelstein 2017-es halála után a cég teljesen Habony tulajdonába került. A Danube Business révén Habony a V4 News Agency (V4NA) résztulajdonosa, ami egy szintén londoni székhelyű nemzetközi hírügynökség.

Habony Győri Tiborral közös cége, a Modern Media Group  Zrt. felelt a Lokál nevű lap kiadásáért, amiben főként kormányzati és a Szerencsejáték Zrt.hirdetései szerepeltek. Az MMG Zrt. 2019-ben beolvadt a Mediaworksbe.

2023 elején Habony tulajdonába került a Garinvest Zrt. harmada (a többségi tulajdonos továbbra is Garancsi István maradt), amely vállalathoz tartozik a Las Vegas Casino-csoport, ami öt fővárosi, valamint két online kaszinót működtet. Korábban Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter volt Garancsi tulajdonostársa ebben az időszakban kapott 2056-ig érvényes kaszinókoncessziót a csoport.

Azért dolgozunk, hogy a korrupciós ügyek ne tűnjenek el a süllyesztőben!

▶︎ Támogass minket pártolói tagként: patreon.com/kmonitor
▶︎ Adományozz átutalással, vagy PayPalon: k-monitor.hu/tamogatas

Nézz utána!

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [1]  Oldalak:   1

Kína-biznisz: óriási dobásra készül a Habony–Rogán-érdekkör

A letelepedésikötvény-program kulcsfigurája, Boros Attila vette át azt a Metróber Kft.-t, amelyet korábban az MSZP pénztárnoki csapata használt. Ezzel a Habony–Rogán-érdekkör betette a lábát az infrastruktúrafejlesztési óriáspiacra; a cég akár a Budapest–Belgrád-vasútprojektben is részt vehet. Részletek a csütörtöki Heti Válaszban.
Találatok: [1]  Oldalak:   1