Személyek: |
|
Lapok: |
Nettó 2,2 milliárdért korszerűsítheti a Hévíz-Balaton repteret a kormányközeli WHB
Két kormányközeli cég, a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Építőpari Zrt., valamint a Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau Kft. között dőlt el, hogy ki fejlesztheti tovább a Hévíz-Balaton Airport létesítményeit. A komplex munkálatokért nem volt nagy verseny, bár ezt már a kiírás pillanatában megjósoltuk. Végül a WHB nyert nettó 2,2 milliárdos ajánlattal.
A Mészáros-cégek 39 milliárdért vállalták volna a Fertő tavi beruházás kivitelezését
A lakossági ellenállással nem törődve a kormány 2020-ban megkezdte a Fertő tóhoz tervezett turisztikai óriásberuházást. A tájat teljesen letarolták, a cölöpházakat elbontották – aztán a projekt leállt, többek között forráshiány miatt. Közben a környezetvédő civil szervezetek többször is megtámadták az építkezésre kiadott környezetvédelmi engedélyt, eddig kétszer sikerrel. És bár a kormány egyeztetést ígért a civileknek, végül tavaly ősszel mégis kiírták a beruházás folyatásáról szóló tendert, igaz, csökkentett tartalommal. Az eljárás azonban végül eredménytelenül zárult, mert csak (a munkálatok első részét is elvégző) Mészáros-cégek jelentkeztek a megbízásra összesen nettó 39,4 milliárd forintért.
Öt év alatt másfélszeresére nőttek a mezőgazdasági kifizetések, a nagygazdák járnak a legjobban
5044 milliárd forintot fizetett ki a Magyar Államkincstár a legkülönbözőbb címeken 2018 óta mezőgazdaságra és vidékfejlesztésre – az összeg döntő része mezőgazdasági támogatás volt. 2018-ban 661 milliárd forintról beszélhettünk, ami 2022-ben már 1000 milliárd forintra nőtt, 2023 első 9 hónapjában pedig közel 890 milliárd forint volt. Megmutatjuk, hogyan oszlottak meg a kifizetések, mennyit kapott a NER és mennyit költött saját magára az állam.
Potom 42 millióba került, hogy az „Érik a szőlő” szóljon a 37-es főút egy szakaszán
Az útszakaszt már tavaly átadták, de csak most derült ki, hogy mennyivel dobta meg a 37-es főút fejlesztésének költségeit az az elképzelés, hogy zenéljen az útburkolat, amikor végighajtanak rajta. Az uniós közbeszerzési értesítőbe feltöltött dokumentum szerint 42,4 millió forintos pluszkiadást jelentett ez a korábban nem tervezett munka. A kivitelező Szíjj László cége, a Duna Aszfalt volt. Magyarországon egyébként ez a második út, ami zenél.
Luxustanyák és feszített tükrű tüzivíz tározók Tihany tetején
Három utca Tihany tetején. Nem különösebben hivalkodóak, az aszfalt sem feltűnően jó rajtuk. Mégis kitűnnek valamivel. Itt a legkisebb az egy főre eső lakónévtáblák, és a legmagasabb az egy főre eső luxusmedencék száma. A külterületi, mezőgazdasági besorolású területeken ritkán találni a tihanyihoz hasonló minőségű mezőgazdasági épületeket.
Honvéd középiskola és kollégium épül 8,5 milliárd forintból Hódmezővásárhelyen
Orbán Viktor miniszterelnök 2017-ben ígérte meg, hogy Hódmezővásárhelyen egy új honvéd középiskola és kollégium lesz állami támogatásból. Az intézmény első évfolyama a tavalyi tanévben el is indult egy meglévő honvédségi épületben, most pedig kiderült, hogy az új ingatlanok nettó 8,5 milliárd forintért épülnek fel a Honvédelmi Minisztérium megbízásából. A kivitelezésre kiírt eljárásnak azonban se a tárca honlapján, se a magyar közbeszerzési adatbázisban nincs nyoma, csak az európai uniós tenderértesítőből derült ki a beruházás, amit az Épkar Zrt. nyert el.
Katolikus oktatási negyed épül ötmilliárd forintért Tamásiban – ha lesz rá közpénz
Kétmilliárdra tervezték, végül nettó ötmilliárd forintért épülhet katolikus oktatási negyed a Tolna megyei Tamásiban. A 7800 fős kisvárosban az egyház 2015 óta fenntartója egy gimnáziumnak, majd óvodát is nyitott, és általános iskolai első osztályt is indított. Ennek ellenére már a létesítmény tervezését is az önkormányzat állta állami támogatásból, majd magát a beruházást is pályázati pénzből szeretnék megvalósítani.
Mészárosék természetvédelmi területet túrnak szét a gödi akkugyár víziközmű bővítése miatt
Folynak a gödi akkumulátorgyár víziközműveinek építési munkálatai. A beruházás miatt – melyet a Mészáros és Mészáros Zrt. végez – fákat vágtak ki a Duna-parton, valamint másfél kilométer hosszan Natura 2000 besorolású területeken is megbolygatják a növényzetet. A 32 milliárd forint közpénzt felemésztő víziközmű-építést „kiemelten közérdekű” beruházássá nyilvánította a magyar kormány, bár az új vezetékek nem a lakossági igényeket, csupán az akkumulátorgyár óriási vízfogyasztásának kielégítését és az ipari szennyvíz Vácig való elvezetését szolgálják.
Budapest-Hatvan: 160 milliárdot költöttünk erre a vonalra, mégis cammognak a vonatok
120 km/órás sebességre tervezték, Gödöllő és Aszód között mégis 90-nel ballagnak a vadiúj vonatok 8 hónappal az átadás után is. A 160 milliárd forintos projektben nem gyorsult a vonat a tervezett sebességre, a miértekről hallgat a Lázár János vezette minisztérium. Pedig az átadáskor az azóta menesztett Vitézy Dávid arról beszélt: a fejlesztésnek az volt a célja, hogy a szakaszon a vonatok gyakrabban közlekedjenek, az utasok pedig minőségibb körülmények között utazhassanak.
Kiderült: Mészárosék ajándéka volt a felcsúti jégpálya, de egyelőre nem lesz új
Egyelőre nem épül új mobil jégpálya Felcsúton, Orbán Viktor miniszterelnök szülőfalujában. A kivitelezésre kiírt közbeszerzés ugyanis eredménytelen lett. Csakhogy ugyanazon a helyrajzi számon már hónapokkal ezelőtt működött egy másik jégpálya – amihez viszont nem tartozott közbeszerzési eljárás. Megpróbáltuk feloldani az ellentmondást, és Mészáros Lőrincék nagylelkűségébe botlottunk.